Hur integrationer kan effektivisera i offentlig sektor - oavsett din roll.

Hur integrationer kan effektivisera i offentlig sektor - oavsett din roll

Att förstå hur mycket det kan underlätta arbetsvardagen genom att snabbt och enkelt skapa en integration med Frends iPaaS kan kännas klurigt, speciellt om man inte helt har greppat konceptet “integrationer” ännu. Vi tar det från början:

Vad är Frends?
Frends är en integrationsplattform som gör det möjligt för företag att effektivisera sina affärsprocesser. Själva effektiviseringen sker genom att koppla samman system, appar och datakällor så att de kan utbyta och förstå varandras information. Frends erbjuder även en mängd funktioner och verktyg som gör det möjligt för företag att både skapa och hantera sina integrationsflöden på ett enkelt sätt.

Men vad innebär integration?
Enklare beskrivet kan man säga att integrationer fungerar som broar mellan olika program så att de kan förstå varandra, samarbeta och utbyta data. Det skulle kunna ses som en dirigent eller en mall som översätter information för de olika systemen så att de pratar samma språk. På så sätt ser vi till att arbetsuppgifter smidigt kan flyta mellan ett företags många olika system och programvaror - utan krångel.

Exempelvis kan kommunen använda ett ekonomisystem för budgetering, redovisning och fakturering. När systemet integreras med banktjänster och leverantörsdatabaser kan fakturor automatiskt matchas med betalningslösningar – ett smidigt sätt att minska det manuella arbetet och risken för fel.

Hur kan integrationer hjälpa mig i mitt arbete?
Det kan vara svårt att föreställa sig att en integrationsplattform skulle kunna underlätta för just dig. Men faktum är att de allra flesta jobb i dag har nytta av den effektivisering och automatisering som uppstår med hjälp av integration, och det är därför Frends används av över 500 nordiska offentliga och privata organisationer. Frends är en flexibel plattform som kan anpassas för att möta exempelvis en kommun med specifika behov och växa i takt med de förändringar som dyker upp – en tillgång som gör det möjligt att hantera nya utmaningar utan att behöva byta ut sina befintliga system.

Hur det kan se ut när en integrationsplattform effektiviserar offentlig sektor:

1. Spara tid och resurser hos kommunens personal

Frends integrationsplattform kan göra kommunens arbete mer effektivt genom att automatisera uppgifter. Ofta används flera olika IT-system i kommuner för att hantera olika uppgifter om ekonomi, skolor, socialtjänst och infrastruktur. Genom att låta Frends integrera systemen delas informationen smidigt och minskar behovet av manuell datainmatning som kan medföra fel. Det sparar samtidigt tid och resurser för kommunens personal som kan automatisera vissa arbetsuppgifter och på så sätt frigöra tid.

Kommunerna Helsingborg, Sundbyberg, Kalmar, Karlskrona, Kungsbacka och Östersund använder redan Frends iPaaS, det varierar på vilket sätt de nyttjar plattformen men några exempel på automatiserade arbetsuppgifter är:

• Intern hantering av personal
  • Löneutbetalningar
  • Ansökningar om bygglov
  • Automatiseringar inom utbildningssektorn

De fördelar som integrationerna för med sig med sig är användarvänligheten och de minskade administrationskostnader som kommunen kan spara in. Genom att integrera kommunens olika datasystem kan Frends även ge kommunens personal snabb tillgång till relevant information om invånarna. Detta underlättar i att kunna erbjuda snabb och personlig service.

2. Främja digitala projekt för stora och små

I Helsingborgs kommun har digitaliseringen nått ännu ett steg längre. Frends används som integrationsplattform på den centrala dataplattformen och har ett intressant projekt byggts upp. AI-assistenten Laiban finns tillgänglig på iPads hos kommunens förskolor. Laiban kan svara på barnens frågor om vem som hämtar, vilka kompisar som kommer till förskolan i dag eller vilken mat det blir. Som ett första steg har barnen själva lärt Laiban vilka kläder som är korrekta till vilket väder. Laiban finns på flera språk.

3. Effektivisera med automatiserade uppgifter

En vanlig problematik som drabbar de allra flesta kommuner är att invånare går i pension. Samtidigt som en hel del utgifter ska betalas blir intäkterna färre. Här kan Frends integrationsplattfom vara en lösning i att med hjälp av automatiseringen få teamen mer effektiva – en lösning som kan ersätta personalbortfallet och spara kommunen både tid och pengar.

Sammanfattningsvis kan integrationer hjälpa dig i ditt arbete på följande sätt:

• Effektivisering: Genom att integrera olika system kan organisationer automatisera upprepade uppgifter och processer, vilket minskar manuell arbetsbelastning och ökar effektiviteten.
      • Säkrad datakvalitet: Integrationer kan hjälpa till att säkerställa att data är enhetlig och korrekt över olika system, vilket minskar risken för felaktig information.
      • Förbättrad kundservice för invånare: Genom att koppla samman system kan kommunen erbjuda invånarna en sömlös och personlig upplevelse som möter deras behov. Det här är en lösning som möjliggörs genom integrationernas tillgängliggörande av kundinformation från olika källor i realtid.
      • Förenkla beslutsfattande: En snabbare tillgång till relevant information kan hjälpa ledare att fatta rätt beslut i rätt tid.
      • Kostnadsbesparingar: Automatisering av processer och minskat manuellt arbete kan leda till enorma kostnadsbesparingar på sikt.

Med Frends integrationsplattform kan även nya digitala tjänster snabbt tas fram, datasystem kan enkelt kopplas ihop med integrationer och många tidsödande arbetsprocesser kan automatiseras. Hör gärna av dig om du har funderingar kring hur vi skulle kunna hjälpa just dig!

För mer information, vänligen kontakta:
      Robert Jakobsson, Senior Sales Manager på Frends
      E-post: robert.jakobsson@frends.com