Foto: Helsingborgs stad.

Integrationsplattformen Frends hjälper svenska kommuner ta nästa steg i digitaliseringsresan

Flera svenska kommuner har nu valt att flytta över sina integrationer till snabbväxande Frends iPaaS. Frends uppmärksammades som en nischad aktör i 2023 Gartner® Magic Quadrant™ for Integration Platform as a Service, Worldwide tidigare i år. Frends hjälper idag kommuner som Helsingborg, Sundbyberg och Östersund att effektivisera och modernisera sina digitaliseringsresor.

Finska Frends har vuxit snabbt under de senaste åren, och blev nyligen uppmärksammade som en nischad aktör i 2023 Gartner® Magic Quadrant™ for Integration Platform as a Service, Worldwide. Idag har Frends officiellt kontrakt med 30 kommuner, och utöver det även ett flertal aktörer inom kommunal verksamhet. Många av dessa har valt att byta till plattformen under de senaste åren, en timing som enligt Frends själva beror på flera olika faktorer. Håkan Svedberg, Territory Sales Manager på Frends, berättar:

“Kommuninvånarna har idag höga förväntningar på att de ska kunna utföra tjänster smidigt och digitalt, och där behöver kommunerna självklart hålla sig uppdaterade för att kunna möta detta. Många har tidigare haft äldre integrationsteknik på plats, vilket har fungerat okej men inte varit anpassat för framtiden. Många vill också kunna experimentera och höja innovationsgraden vilket vi tycker är en spännande utveckling”, säger Håkan.

Bland de kommuner som valt att flytta sina integrationer till Frends iPaaS finns bland andra Helsingborg, Sundbyberg, Kalmar, Karlskrona, Kungsbacka och Östersund. Hur kommunerna använder sig av Frends iPaaS varierar, men det kan till exempel handla om intern hantering av personal, löneutbetalningar, ansökningar om bygglov eller automatiseringar inom utbildningssektorn. Det finns också de kommuner som använder Frends för att skapa mer innovativa lösningar, där Helsingborg är ett tydligt exempel.

”Helsingborg ligger långt framme när det gäller digitalisering och har valt Frends som integrationsplattform för sin centrala dataplattform. Ett intressant projekt som byggts med hjälp av bland annat Frends är AI-assistenten Laiban som nu finns tillgänglig på iPads i kommunens förskolor. Med hjälp av Laiban kan barnen få svar på frågor, till exempel om vem som hämtar dem den dagen eller vilken lunch det blir. Laiban finns dessutom på flera olika språk”, förklarar Håkan Svedberg.

Frends sticker ut som ett av få skandinaviska iPaaS-alternativ på marknaden, vilket gör plattformen extra passande för kommuner eller andra verksamheter med höga krav på säkerhet.

“Många av våra konkurrenter är amerikanska, vilket blir något av en juridisk djungel för just kommuner som har väldigt specifika krav när det gäller säkerhet. Frends kan garantera datasäkerhet, all data kommer att stanna inom Sveriges gränser. Dessutom innebär vårt geografiska läge att vi har en lokal närvaro och finns här när kommunerna behöver hjälp”, förklarar Tomas Beijar, Technical Sales Manager på Frends.

Många kommuner nämner också användarvänligheten och minskade administrationskostnader som fördelar. Frends arbetar även med ett bibliotek för kommuner som är en samling av färdiga integrationer så att kommuner ska kunna ta hjälp av varandra med att sprida färdiga lösningar mellan kunder, något som sparar både tid och pengar. Utöver de kommuner som Frends idag har officiella kontrakt med pågår flera diskussioner med andra aktörer, och målet är att fortsätta arbetet med att hjälpa kommunerna effektivisera och modernisera sina digitaliseringsresor.

För att stärka upp sitt erbjudande mot kommuner ytterligare rekryterades Robert Jakobsson tidigare i år till Frends från Tietoevry, där han jobbat med TEIS (Tietoevry Integration Server). Robert har över 15 års erfarenhet som Försäljningschef från offentlig sektor.

”Integration bör vara en proaktiv, strategisk prioritering som planeras och koordineras i samband med inköp av nya system. Det handlar också om att kvalitetssäkra migrationer från äldre, mer traditionella plattformar och att bistå med en modern plattform av bra kvalitet. På Frends har vi en djup förståelse för kommunernas situation och kan hjälpa dem att förenkla sina digitaliseringsresor och implementera nya system utan omfattande konsulttjänster. Kommuner har också ett behov att få bort integrationsskulden, något som hjälper medarbetare i deras dagliga arbete och på så sätt effektiviserar,” berättar Robert.

Gartner, Magic Quadrant for Integration Platform as a Service, Worldwide, Keith Guttridge, Andrew Comes, Saikat Ray, 24 januari 2023.

GARTNER och MAGIC QUADRANT är registrerade varumärke som tillhör Gartner, Inc. och/eller dess dotterbolag i USA och internationellt och används här med tillstånd. Alla rättigheter förbehålls. Gartner stödjer inte någon leverantör, produkt eller tjänst som framställs i deras forskningspublikationer och rekommenderar inte teknikanvändare att enbart välja de leverantörerna som får högsta omdömen eller andra utnämningar. Gartners publikationer består av Gartners forskningsorganisations åsikter och ska inte tolkas som fakta. Gartner frånsäger sig alla garantier, uttryckliga såväl som underförstådda gällande denna forskning, inklusive eventuella garantier om säljbarhet eller lämplighet för visst ändamål.