Fredrik Wingren blir ny Sales Director hos Frends.

Fredrik Wingren blir ny Sales Director hos Frends

Fredrik Wingren kliver på hos Frends som ny Sales Director. B2B integrationsplattformen som i februari erkändes som iPaaS på global nivå i 2023 Gartner® Magic Quadrant™ befinner sig i ett spännande skede av tillväxtmöjligheter. Fokus den närmaste tiden ligger i att på ett smart och strukturerat sätt expandera i de områden där Frends kan göra mest nytta.

“Frends som den enda nordiska leverantören i Gartners Magic Quadrant 2023 tycker vi gör oss unikt lyhörda för den nordiska marknadens behov och utmaningar, så nu handlar det om att vinna så mycket kundförtroende som möjligt för att expandera i de områden där vi kan göra mest nytta. Jag vill se Frends bli en självklar rådgivare till bolag och organisationer som vill snabba på sin digitaliserings- och automatiseringsresa,” säger Fredrik Wingren.

Fredrik kommer närmast från Oracle där han som Nordic Sales Manager framgångsrikt har lett ett team med fokus på nyförsäljning av Netsuite ERP, en ERP-lösning som då var en ny spelare på den nordiska marknaden. I den nya rollen som Sales Director hos Frends tar han med sig sitt fokus på kvalitet och struktur i varje del av säljprocessen. Att med hjälp av data identifiera och fokusera på de marknadssegment och vertikaler där Frends gör mest nytta och har störst möjlighet att expandera.

“Det som är så otroligt spännande med SaaS-branschen är att hela tiden få vara i fronten av teknikutvecklingen. Nu ser jag fram emot att med ett autentiskt och tryggt ledarskap vara med och bygga ett team som vågar ännu mer och tänker större, där framgång inte uppstår av en tillfällighet utan blir en naturlig produkt av ett kvalitativt arbete. Det ska bli otroligt roligt att få vara med på resan i ett bolag med så mycket erfarenhet och med en stark ägare med en kristallklar vision om vart vi ska ta oss de närmaste åren. Det gör sammantaget att det känns enormt inspirerande,” säger Fredrik Wingren.

Kristoffer Lundegren, tidigare VP of Sales Frends Sweden, kommer fortsättningsvis att fokusera på att utveckla Frends globala partner-affär och ASEAN-marknaden.

“Vi ser att framtiden för Frends tar ett nytt spännande avstamp med Fredrik på plats i den svenska organisationen. Hans breda erfarenhet och passion för försäljning och ledarskap kommer att stärka vårt team och hjälpa oss att fortsätta utveckla bolaget framåt. Tillsammans formar vi framtiden för Frends och våra kunder på allra bästa sätt. Vårt mål är att bli ännu starkare på den nordiska marknaden och en spelare att räkna med, både inom offentlig och privat sektor,” säger Jukka Rautio, CEO på Frends.

Gartner, Magic Quadrant for Integration Platform as a Service, Worldwide, 24 januari 2023, Keith Guttridge | Andrew Comes | Saikat Ray
GARTNER är ett registrerat varu- och tjänstemärke, och MAGIC QUADRANT är ett registrerat varumärke som tillhör Gartner, Inc. och/eller dess dotterbolag i USA och internationellt och används här med tillstånd. Alla rättigheter förbehålls.

Gartner stödjer inte någon leverantör, produkt eller tjänst som framställs i deras forskningspublikationer och rekommenderar inte teknikanvändare att enbart välja de leverantörerna som får högsta omdömen eller andra utnämningar. Gartners publikationer består av Gartners forskningsorganisations åsikter och ska inte tolkas som fakta. Gartner frånsäger sig alla garantier, uttryckliga såväl som underförstådda gällande denna forskning, inklusive eventuella garantier om säljbarhet eller lämplighet för visst ändamål.