Fria Ligan och Simon Stålenhag till Bokmässan

Fria Ligan öppnar dörren till nya världar på Bok och Biblioteksmässan i Göteborg den 26–29 september. Besök oss och ta del av signeringar, seminarier och specialpriser på fantastiska böcker och spel hela mässan.

Simon Stålenhag, illustratör och författare av de hyllade böckerna Ur varselklotet, Flodskörden och Passagen finns på plats och signerar på alla dagar under mässan. Han medverkar även i flertalet programpunkter, såsom seminariet "Framtiden i samtiden", liveteckning på seriescenen och intervjuer på fantastiksscenen, se program nedan. Stålenhag är aktuell med en tv-serie producerad av Amazon Prime som har premiär 2020.

I vår monter hittar du internationellt hyllade och svenskproducerade rollspel så som Svärdets sång, Mutant: År Noll, Coriolis, Ur varselklotet och Symbaroum. Vi har även intervjuer och signeringar med skräckförfattarna Gunilla Jonsson, Michael Petersén och Anders Fager.

Bokmässan är på Svenska mässan i Göteborg den 26-29 september. Du hittar oss i monter A02:52.

Program:

Torsdag

10:00: Framtiden i samtiden med Simon Stålenhag, Lyra Koli och Jacob Hirdwall på Seminarium H1

11:00: Simon Stålenhag - Signering i montern

Fredag

11:00: Simon Stålenhag - Signering i montern

13:40: Rollspel på bibliotek - Tomas Härenstam från Fria Ligan Alexandra Hjortswang från Sverok och bibliotekarie David Wegemo diskuterar på Bibliotek och berättarscenen

14:00: Tillbaka till Urtiden med Simon Stålenhag & Anna Davour på Fantastiksscenen

14:30: Simon Stålenhag & Anna Davour - Signering i montern

15:30: Svensk fantasyrollspel med Tomas Härenstam & Björn Flintberg på Fantastiksscenen

18:00: Signering Anders Fager hos Science Fiction bokhandeln

Lördag

11:00: Mutant: År Noll – Rollspel efter den stora katastrofen med Gunilla Jonsson, Michael Petersén, Tomas Härenstam från Fria Ligan & Orvar Säfström från Fandrake på Fantastiksscenen

12:00: Anders Fager - Signering i montern

12:30: Ur Varselklotet – 80-talet som det kunde ha varit med Simon Stålenhag & Tomas Härenstam på Fantastiksscenen

13:00: Simon Stålenhag - Signering i montern

14:00: Alien – att göra rollspel av en kultfilm med Tomas Härenstam & Nils Karlén på Fantastiksscenen

15:00: Simon Stålenhag Liveteckning på Seriescenen.

15:30: Att skriva skräck med Gunilla Jonsson & Michael Petersén på Café Skriva

15:45: Simon Stålenhag - Signering i montern

16:30: Gunilla Jonsson & Michael Petersén - Signering i montern

Söndag

11:30: Döden är bara början – ett samtal om KULT med Gunilla Jonsson & Michael Petersén på Fantastiksscenen

12:00: Gunilla Jonsson & Michael Petersén - Signering i montern

12:30: Skriva rollspel och deltagande berättelser med Tomas Härenstam & Nils Karlén på Café Skriva.

13:00: Författarsamtal med Simon Stålenhag på Fantastiksscenen

13:30: Simon Stålenhag - Signering i montern

14:30: H.P. Lovecrafts inflytande på litteratur och rollspel med Gunilla Jonsson & Michael Petersén på Fantastiksscen

15:00: Simon Stålenhag Liveteckning på Seriescenen.

Fria Ligan förlag grundades 2011 och ger ut skönlitteratur, konstböcker samt rollspel i Sverige och internationellt. Förlaget vill öppna dörrar till främmande världar och locka läsare att utforska dem. Förlaget har gett ut de kritikerrosade konstböckerna Passagen, Flodskörden och Ur Varselklotet av den internationellt uppmärksammade illustratören och författaren Simon Stålenhag.

I förlagets kommande utgivning finns boken Urtidsbilder av hyllade konstnären Simon Stålenhag och vetenskapsjournalisten Anna Davour och rollspelet Flodskörden baserat på Simon Stålenhags konstbok med samma namn om ett alternativt svenskt 90-tal.

Fria Ligan förlags utgivning inkluderar Cthulhu vaknar av H.P. Lovecraft och illustrerad av François Baranger. romanen Döden är bara början av Gunilla Jonsson och Michael Petersén, romanen Avgrund av Jeff VanderMeer, romanen För Gudinnan och novellantologierna Samlade svenska kulter och Kaknäs sista band av författaren Anders Fager, novellantologin Zonen vi ärvde av författarkollektivet Fruktan och konstboken Nils Gulliksson: illustrationer och skisser av Orvar Säfström. Förlaget har även publicerat flera internationellt prisbelönta rollspel, inklusive Svärdets Sång, Ur Varselklotet, Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna, Symbaroum och Mutant: år noll.