​Storslam för Fria Ligan förlag på Fenix Prisgala – Guldregn över ett svenskt 80-tal som aldrig existerat

Fria Ligan förlag belönades med 16 utmärkelser, varav 11 guld under Fenix prisgalaGothcon 2018, ett av Sveriges största spelkonvent.

Utmärkelserna inkluderade Årets bästa rollspel för Ur Varselklotet som bygger på den internationellt uppmärksammade konstnären och författaren Simon Stålenhags böcker. Spelet låter dig uppleva ett välbekant och samtidigt världsfrämmande 1980-tal bland lovikavantar och Televerket-bilar, kombinerat med främmande maskiner och varelser. Tillsammans samarbetar du och dina vänner för att lösa mysterier och bli en del av något större, något övernaturligt – men också något oerhört farligt. Ur Varselklotet ger dig chansen att lämna vardagen bakom dig och utforska det okända.

Spelet Ur Varselklotet har tidigare belönats fem Gold ENnies - rollspelens "Oscars" - för bland annat Bästa Spel på spelmässan Gencon 2017, under den engelska titeln Tales from the Loop. Rollspelet finansierades via Kickstarter och 5 600 personer deltog i kampanjen som samlade in över 3,7 miljoner kr - rekord för ett svenskt rollspel.

Vill du beställa recensionsexemplar eller intervjua förlagets författare/spelskapare?

UTMÄRKELSER TILL FRIA LIGAN PÅ FENIX GALAN:

• Guld - Bästa rollspel 2017 (Ur varselklotet)
  • Guld - Bästa regler (Ur varselklotet)
  • Guld - Bästa formgivning (Ur varselklotet)
  • Guld - Bästa illustrationer (Ur varselklotet)
  • Guld - Bästa omslag (Ur varselklotet)
  • Guld - Bästa supplement (Ur Varselklotet: Våra vänner maskinerna)
  • Guld - Bästa konventsäventyr (Maskinerna är våra vänner av Mikael Bergström)
  • Guld - Bästa illustratör (Ur Varselklotet, Simon Stålenhag)
  • Guld - Bästa spelförfattare (Mutant: Elysium, Tomas Härenstam)
  • Guld - Bästa speltillbehör (Ur varselklotet, specialtärningar)
  • Guld - Bästa spelrelaterade bok (Passagen av Simon Stålenhag)
  • Silver - Bästa formgivning (Johan Nohr för Den sista najaden)
  • Silver - Bästa supplement (Mutant: Elysium)
  • Silver - Bästa kampanj (Katastrofens väktare, Mutant: Elysium)
  • Silver - Bästa kampanjmiljö (enklaven Elysium, Mutant: Elysium)
  • Silver - Bästa kartor (Ur varselklotet)

• SVENSKA FOLKFESTER: GOTHCON PÅ SVT

Fria Ligan förlag medverkade även i SVT-programmet Svenska Folkfester som sändes från eventet, med programledaren Orvar SäfströmTomas Härenstam från Fria Ligan berättade om hur det är att skapa och ge ut rollspel. Författarna Anders Fager (romanen För Gudinnan) och Gunilla Jonsson & Michael Petersén (kommande romanen Döden är bara början) berättade om hur de skapat legendariska rollspel som Mutant, KULT och Drakar & Demoner och hur de skrivit skönlitterära verk baserat på rollspelsvärldar.
    Länk: http://t.co/dtK5biP9TX

Fria Ligan på Gothcon - SVT-programmet Svenska folkfester

• mutant
    • tales from the loop
    • kickstarter

I förlagets utgivning finns den kommande romanen Döden är bara början av Gunilla Jonsson och Michael Petersén, romanen Avgrund av Jeff VanderMeer, romanen För Gudinnan och novellantologierna Samlade svenska kulter och Kaknäs sista band av författaren Anders Fager, novellantologin Zonen vi ärvde av författarkollektivet Fruktan och konstboken Nils Gulliksson: illustrationer och skisser av Orvar Säfström. Förlaget har även publicerat flera prisbelönta rollspel, inklusive Ur Varselklotet, Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna och Mutant: år noll.