Konferens om EU:s terrorlistning av Folkets mujahedin

Idag, den 12 januari 2009, hölls en presskonferens på Grand Hotel i Stockholm angående EU:s terroriststämpling av den iranska motståndsgruppen Folkets mujahedin (PMOI). Konferensen arrangerades av kommittén Friends of a Free Iran (FOFI) vid Europaparlamentet tillsammans med FOFI/Sverige, med anledning av att ministerrådet väntas fatta ett nytt beslut om terrorlistan i mitten av januari.

Vid konferensen deltog jurister och parlamentariker från flera EU-länder samt representanter för Irans nationella motståndsråd (NCRI).

Elva personer talade vid konferensen:

• Perviz Khazai, NCRI:s representant i Norden och tidigare Irans ambassadör i Oslo.
  • Struan Stevenson, brittisk europaparlamentariker och vicepresident för den största partigrupperingen (EEP-ED) i Europaparlamentet.
  • Kenneth Lewis, advokat.
  • Antonio Stango, chef för människorättsorganisationen Helsinki Watch i Italien.
  • Yves Bonnet, före detta chef för den franska underrättelsetjänsten (DST) och tidigare medlem av franska nationalförsamlingen.
  • Mohammad Mohaddessin, ordförande i NCRI:s utrikeskommitté.
  • Eva Selin Lindgren, riksdagsledamot (c).
  • Thomas Olsson, advokat vid Advokatfirman Silbersky.
  • Kristi Kolthoff, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.
  • Henrik S Järrel, f d riksdagsledamot (m).
  • Gösta Grönroos, fil dr i teoretisk filosofi och vice ordf i FOFI/Sverige.

Bakom talarna satt en banderoll med texten "FÖRSVARA RÄTTSSÄKERHETEN. De Europeiska domstolarnas domar måste respekteras. Sverige måste agera för att stryka PMOI från EU:s terrorlista."

Den huvudpoäng som alla talare vid konferensen underströk var att terrorlistningen av PMOI har ogiltigförklarats i domstol och att EU:s ministerråd har skyldighet att respektera domstolsbeslut. Flera av talarna underströk att ministerrådets beslut om terrorlistan kräver enhällighet; det räcker således med att ett medlemsland motsätter sig fortsatt listning av PMOI för att ministerrådet ska tvingas respektera domstolens beslut. Detta gör Sveriges ställningstagande mycket viktigt.

Flera av talarna framhöll också att ministerrådets förakt för domstolsbeslut är särskilt olyckligt i detta fall eftersom det innebär att EU hjälper den totalitära regimen i Iran att bekämpa den opposition som strävar efter en sekulär demokrati i Iran.

Konferensen pågick från klockan 13:00 till ca 15:10. FOFI/Sverige kommer inom kort presentera utförligare beskrivning av vad som sades, inklusive citat från de olika talarna.

FOFI/Sverige den 12 januari 2009.

Kontakt: fofinordic5@gmail.com eller 070 499 04 12

• Brott, juridik, rättsfrågor