Presskonferens idag: NCRI om iranska regimens aktiviteter i Sverige

Företrädare för Irans nationella motståndsråd (NCRI) höll idag en presskonferens i Stockholm. Två representanter för NCRI deltog: Mohammad Mohaddessin (bilden), ordförande i NCRI:s utrikeskommitté, och Perviz Khazai, NCRI:s representant i de nordiska länderna.

Tre huvudpunkter togs upp vid konferensen:
(1) Den iranska regimens påtryckningar för att förmå EU att hålla kvar motståndsgruppen Folkets mujahedin (PMOI) på EU:s terrorlista.
(2) Den iranska regimens inblandning i konflikten i Gaza.
(3) Den iranska regimens aktiviteter i Sverige i syfte att sprida islamisk fundamentalistism.

Enligt NCRI är EU:s terrorlistning av motståndsgruppen PMOI ett resultat av påtryckningar från den iranska regimen, till stor del motiverat av ekonomiska intressen. Terrorlistningen av PMOI har bibehållits trots ett flertal domstolsbeslut som förklarat listningen olaglig. Två specifika exempel på EU:s ekonomiska intressen gavs vid konferensen: Det franska oljebolaget Total som har affärer med Iran värda 16 miljarder Euro, och biltillverkaren Renault som fått Irans hjälp att klara sig undan konkurs.

Gällande Gaza-konflikten sade Mohammad Mohaddessin att Irans regim senaste året bidragit med stora summor pengar, ca 100 miljoner dollar, till Gaza. Han underströk att dessa pengar inte gått till folket i Gaza utan endast bidragit till fundamentalismen, för att förbereda för krig. Folket i Gaza är enligt Mohaddessin offer för den iranska regimens politik.

Perviz Khazai sade att den iranska regimen utövar inflytande i Sverige genom flera moskéer och center för islamsk fundamentalism. Specifika exempel nämndes, bl a Imam Ali-moskén i Stockholm och Balal-moskén i Göteborg. Perviz Khazai underströk att den fundamentalistiska tolkning av islam som sprids av den iranska regimens representanter inte alls har något stöd bland majoriteten av muslimer, det är snarare fråga om ett missbruk av religionens namn.

Presskonferensen hölls klockan 11:00 i CityKonFerensen/Ingenjörshuset i Stockholm.

FOFI/Sverige den 21 januari 2009

Kontakt: fofinordic5@gmail.com