Debattartikel: Dags att fokusera på lösningarna

Skolan har startat för terminen. Tusentals barn går dit med en klump i magen. Friends årliga skolstartsundersökning visar att många elever känner en rädsla över mobbning, att bli lämnade utanför eller utsatta för skitsnack och rykten. Sedan tidigare vet vi att så många som 50 000 barn och unga utsätts för mobbning.

Varför minskar inte mobbningen? Det är en fråga vi på Friends ofta får. Och svaret är att så länge det finns vuxna som väljer att inte se, att inte fråga, att inte bry sig, att inte lyssna och att inte ta barnen på allvar – så kommer mobbningen att fortsätta.

I samband med skolstarten presenterade Svenska Dagbladets en granskning som visar att det finns skolor som ifrågasätter utsatta barn och unga, eller till och med lägger skulden för mobbningen på offret. Det är skrämmande läsning. Att ta barn och unga på allvar istället för att ifrågasätta och skuldbelägga borde vara en självklarhet. De diskussioner som uppstod efter SvDs granskning har handlat mycket om hos vem ansvaret för att stoppa mobbning ligger. Svaret är enkelt. Att stoppa mobbning är ditt ansvar. Det är allas vårt ansvar. Dessutom måste politiker och beslutsfattare ge skolan rimliga förutsättningar att även klara av trygghetsfrågorna. Såväl skola som föräldrar och elever måste involveras i det förebyggande arbetet mot mobbning:

Skolan har det formella ansvaret – och en stor del av lösningen
De flesta lärare gör ett fantastiskt jobb, både som pedagoger och för att skapa en trygg miljö i skolan. Och det är också hos vuxen personal på skolorna som en stor del av lösningen ligger. Ni måste se, fråga och lyssna. Varje dag, hela terminen. Och det är upp till skolans ledning att skapa rätt förutsättningar för det förebyggande arbetet. Skolledningar runt om i landet – visa att nu är det på allvar! Det råder nolltolerans mot mobbning och det är upp till er att utforma en strategi som gör det möjligt för er skola.

Föräldrar med civilkurage gör stor skillnad
Brukar du stanna upp och säga ifrån om du ser något som händer, även om du inte känner barnen i fråga? Bra, då visar du både de som kränker och den utsatta att du är en vuxen som ser och bryr sig. Och det är din skyldighet som medmänniska. Var nyfiken på ditt barns skola – ta reda på vad skolan har för arbete mot kränkningar och hur likabehandlingsplanen ser ut. Försök även att ha en pågående dialog med ditt barn om skolan. Pressa inte, men nöj dig heller inte med bara ja- och nej-svar. Ditt barn vill att du bryr dig.

Elevdelaktighet som en framgångsfaktor
Vår skolstartsundersökning visade att elever i större utsträckning vill involveras i arbetet mot mobbning. Det är alltid vuxnas ansvar att stoppa mobbning, men vi på Friends har länge pekat på elevdelaktighet som en viktig framgångsfaktor i det förebyggande arbetet. Vi tror på ungas förmåga att stå upp för det som är rätt. Elever är dessutom experter på sin egen situation och miljö. Genom att på allvar lyssna till våra unga och ta vara på den kraft som deras engagemang innebär uppmuntrar vi mod och civilkurage.

Det finns vägar och verktyg för att förebygga och stoppa mobbning. Låt oss lägga vår gemensamma energi på att agera utifrån det – som individer och som samhälle.

Katarina Rosenqvist, verksamhetschef, Friends