Kampanj till förmån för Friends gav 495 000 kronor

Kampanj till förmån för Friends gav 495 000 kronor

För tredje året i rad har Swedbank genomfört en kontantkortskampanj till förmån för Friends. Varje gång bankens kunder laddade sitt kontantkort till mobilen skänkte Swedbank en krona till Friends. Kampanjen har nu avslutats och totalt samlades nästan en halv miljon kronor in till arbetet mot mobbning.

Under kampanjperioden 7 december-7 januari skänkte Swedbank 1 krona till Friends varje gång ett kontantkort laddades via internet- mobil- eller telefonbanken. Målet var att få ihop 500 000 laddningar; en halv miljon kronor till Friends. 495 000 kr samlades in, och för den summan kan Friends utbilda över 2000 vuxna på skolor, förskolor och idrottsföreningar runtom i landet.

Friends jobbar för att skapa förutsättningar för ett långsiktigt arbete mot diskriminering, trakasserier och kränkningar, ett arbete som Swedbank sedan tio år stöttar.

– Friends är vårt enskilt viktigaste sponsorprojekt. Att vi kan medverka i kampen mot mobbningen tillsammans med Friends känns både självklart och stimulerande. Varje barn vi kan hjälpa till en tryggare tillvaro är värt alla insatser kommenterar Björn Larsson, Koncernmarknadsdirektör i Swedbank.

I samband med kampanjen arrangerade även Friends och Swedbank en tävling på Facebook där de medverkande uppmanades att lämna förslag på hur man själv kan bidra till att skapa en bra stämning och motverka mobbning. Ett av de vinnande bidragen lyder:

Det viktigaste som vi alla kan göra är att ha modet att säga ifrån och våga ta ställning när någon blir utsatt. Jag gör det själv och pratar även väldigt mycket med mina barn om hur man är en bra kompis och medmänniska.