Så kan vi arbeta mot nätmobbning

Idag rapporterar Ekot att ärekränkningsbrotten fortsätter att öka. Antalet anmälda kränkningar har ökat med 16 procent i jämförelse med samma period förra året, enligt siffror från Brottsförebyggande rådet. Mycket talar för att fler anmälningar är en konsekvens av ökat användande av sociala medier.

Kränkningar som sker via mobil och internet är ingen egen form av mobbning utan ytterligare en arena där mobbning kan ske. Det kan handla om taskiga meddelanden, hotfulla sms, rykten eller förnedrande bilder som sprids över nätet. Det kan också vara att alla utom en får ett mail eller att någon blir medvetet utfryst genom blockering. Det som kan upplevas som extra obehagligt är att man kan bli nådd var som helst. Inte ens hemmet är en frizon.

Friends har arbetat aktivt mot kränkningar på nätet sedan 2005 och erbjuder skolor utbildningar med syfte att utveckla sitt arbete i dessa frågor.

I morse medverkade Friends generalsekreterare Lars Arrhenius i P1 Morgon för att bland annat prata om hur vi tillsammans kan arbeta mot nätmobbning.

Vad kan man göra som förälder
• Ha en dialog med barnet om internet och vad som händer där – även när ingen kränkningssituation har uppstått.
• Skaffa kunskap om vad barnen gör på nätet – se det som ett fritidsintresse bland andra! Håll koll på vilka sidor barnen använder och hur kulturen ser ut där, men kom ihåg att ha respekt för att barnens integritet.
• Var en positiv förebild.

Om något händer
• Anmäl det som hänt på webbplatsen där det skett. Bra och säkra webbplatser har anmälningsformulär och säkerhetsfunktioner där man på ett lätt sätt kan "flagga" eller rapportera "abuse".
• Spara bilder, sms, kommentarer eller chatthistorik för att ha bevis.
• Upprätta en kontakt med skolan för att se om situationen hänger ihop med kränkningar som sker där.
• Överväg att polisanmäla.

Läs mer på http://www.friends.se/om-mobbning/krankningar-pa-natet