68 procent av de unga tycker inte att skolan gör tillräckligt mot mobbning

23 procent av de unga i Sverige utsätts löpande för mobbning eller kränkningar. Nästan sju av tio, 68 procent, tycker inte att skolorna gör tillräckligt för att stoppa mobbning. Det visar en färsk riksrepresentativ undersökning som Friends, Sveriges största organisation mot mobbning, låtit genomföra. Undersökningen presenteras idag i samband med ”Friends på Skansen” där 5 500 ungdomar samlas i en gemensam manifestation mot mobbning.

Nästan hälften, 49 procent, av de unga i åldrarna 14 till 24 år har någon gång utsatts för mobbning eller kränkningar i skolan. Drygt hälften så många, 23 procent, utsätts löpande (se länk nedan).

Verbal mobbning, såsom förtal, glåpord, eller skvaller är den vanligaste formen av kränkningar. 81 procent av dem som har utsatts för mobbning har drabbats av det. Strax därefter kommer psykisk mobbning, det vill säga utfrysning eller miner, suckar och blickar, vilket 63 procent har varit utsatta för. 27 procent har varit utsatta för fysisk mobbning, med sparkar och slag. E-mobbing, via mail, chatt och sms är minst vanligt, 11 procent har varit med om det.

– Undersökningen visar att nästan tre av tio unga löpande utsätts för mobbning och kränkningar. Behovet av förebyggande insatser är enormt, vilket vi också märker i när vi dagligen möter Sveriges elever på skolorna. Men att vara här idag på Skansen tillsammans med 5 500 kompisstödjare som tagit ställning mot mobbning ger mig hopp att vi tillsammans kan ändra värderingar och skapa förändring, säger Magnus Jägerskog, informationschef Friends.

Det är fjärde året på raken som kompisstödjare samlas på Skansen för att ta ställning mot mobbning. Syftet med dagen är att tillsammans manifestera mot mobbning samt att inspirera och ge ökad kunskap till Friends kompisstödjare. Under dagen delas priset ”Årets Friendsskola” ut till tre skolor för deras insatser mot mobbning. Priserna delas ut i samarbete med Swedbank.

Årets Friendsskolor 2008:

Årskurs F-6: Tåby skola, Söderköping

Årskurs 7-9: Kyrkby högstadieskola, Åland

Gymnasiet: S:t Eskils gymnasium, Eskilstuna

Under dagen uppträder komikern Björn Gustavsson, sångerskorna Sibel och Agnes samt Adam Tensta under ledning av konferencier Kristian Luuk.

– Jag blir ofta påmind om hur svårt det kan vara att gå i skolan och hur viktigt det är att alla får vara med och leka. Sedan mina barn började i skolan har jag insett vilket stort och viktigt arbete Friends gör och vilken skillnad det arbetet kan göra för så många elever. Friends arbete känns väldigt angeläget idag, säger Kristian Luuk.

Sedan starten 1997 har Friends utbildat skolpersonal, föräldrar och elever i det förebyggande arbetet mot mobbning och kränkningar i över 1 400 skolor och idrottsföreningar runt om i landet. För att mobbning ska uppmärksammas på ett tidigt stadium utbildar Friends också kompisstödjare i Sveriges klasser. Utbildningen kretsar mycket kring värderingar och hur man är en schysst kompis. Idag finns 25 000 Kompisstödjare runt om i landet. Verksamheten är ideell och finansieras genom sponsorer, bidrag och arvoden från skolorna.

Om undersökningen:

1031 personer spridda geografiskt i landet i åldrarna 14-24 år fick svara på frågorna. Undersökningen genomfördes genom en webbaserad enkät under vecka 18 av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Friends.