Ninjas in Pyjamas och Friends lanserar handbok för en tryggare spelvärld.

Ninjas i Pyjamas och Friends tar krafttag mot kränkningar inom spelvärlden

Fyra av tio pojkar i åldrarna 10-16 år har blivit utsatta för kränkningar inom dataspelsvärlden, enligt Friends Nätrapport 2017. För att skapa en tryggare spelvärld lanserar nu Sveriges största E-sportlag Ninjas in Pyjamas, NiP, en handbok i samarbete med Friends. Handboken finns både digitalt och i tryck, och erbjuder både riktlinjer för ett positivt klimat på nätet och tips till föräldrar.

– Spelvärlden är framför allt en plats för stor gemenskap, men tyvärr finns det även en baksida som kan innebära hot, kränkningar och ett allmänt dåligt klimat mellan spelare. Därför tar vi nu krafttag mot saken och lanserar den nya handboken i samarbete med Friends. Vi är angelägna om att göra vår del för att främja ett hälsosamt beteende online, säger Hicham Chahine, VD Ninjas in Pyjamas.

Handboken är ett tydligt ställningstagande både mot rasism och sexism, och erbjuder bland annat riktlinjer för hur man är en schysst person inom spelvärlden. Föräldrar som upplever maktlöshet när barnen tillbringar mycket tid i en oövervakad miljö via e-sporten får också praktiska tips.

– Friends har sedan länge ett stort engagemang i nätfrågan, och vi är glada att vi genom vår expertis kan hjälpa Ninjas In Pyjamas i deras arbete för ett tryggare internet. Som Sveriges största E-sportlag har NiP en unik möjlighet att nå ut till många unga spelare och deras föräldrar, säger Friends generalsekreterare Per Leander.

Handboken går att beställa i tryckt format via info@nip.gl. Materialet i digital form finns tillgänglig här: https://issuu.com/glorydaysmedia/docs/nip_handbook_web

För mer info kontakta:

Elin Jäderström, pressansvarig Friends Elin.jaderstrom@friends.se, 070-725 54 33
Michael Tidebäck, Ninjas in Pyjamas mt@nip.gl, 072 243 75 56