Ny ungdomsroman om nätmobbning av Johanna Nilsson

Ny ungdomsroman om nätmobbning av Johanna Nilsson

Många elever känner sig otrygga i skolans lokaler och en stor andel riskerar att bli utsatta för kränkningar och mobbning, visar Friendsrapporten 2012. En ny roman av Johanna Nilsson sätter ord på statistiken och ger oss en inblick i tre unga människors vardag.

Idag lanseras Johanna Nilssons nya ungdomsroman Gilla Hata Horan, en berättelse om mobbning på nätet. Boken, som ges ut i samarbete med Friends och Pocketförlaget, är en känslomässigt laddad roman om hur snabbt rykten kan startas och spridas och om hur bödeln lätt kan bli offer och tvärtom.

Johanna Nilssons debutroman Hon går genom tavlan, ut ur bilden gavs ut 1996 och har använts i Friends utbildningar sedan dess.

– Att ge ut min nya bok i samarbete med Friends känns lite som en samhällsgärning. Jag vill vara en författare som inte bara bryr sig om människors lidande, utan även konkret försöker göra någonting åt det, säger Johanna Nilsson.

Boken handlar om Jonna och Gloria som är 15 år och bästisar. De är inte särskilt populära, men inte heller mobbade. En dag hänger de med på en luciafest och får dansa med Robin, skolans coolaste kille som verkar tycka att de är helt okej, till och med söta. Det är nästan för bra för att vara sant, vilket det också visar sig vara. Det börjar skrivas elaka kommentarer på Glorias blogg och på Facebook bildas en Hata horan-grupp. Gloria mår så dåligt att hon börjar skära sig igen. Jonna måste göra något och bestämmer sig för att ge igen med samma mynt, för på nätet kan vad som helst hända.

I samband med boklanseringen ger Friends ut en lärarhandledning för att skolor lättare ska kunna använda boken i sitt förebyggande arbete mot mobbning.

Gilla Hata Horan är en stark och viktig bok för både ungdomar och vuxna. Vi är glada att ytterligare kunna sätta fokus på frågan om nätmobbning genom samarbetet med Johanna Nilsson och Pocketförlaget. Vi vuxna måste ta ansvar för att vara närvarande och medvetna vuxna också när det gäller nätet. Först då kan vi stoppa nätmobbningen, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

Idag klockan 07.45 medverkar Johanna Nilsson i Nyhetsmorgon i TV4 för att prata om den nya boken.

Om Johanna Nilsson
Johanna Nilsson är född 1973 i Uppsala och uppvuxen i Borlänge. Numera bor hon i Stockholm. 1996 debuterade hon som författare med Hon går genom tavlan, ut ur bilden. Hon har skrivit flertal romaner och flera barn- och ungdomsböcker och har tilldelats flera priser för sina böcker.

Amelie Furborg, pressansvarig Friends, 070-415 64 67, amelie.furborg@friends.se
Mette Hofman-Bang, Pocketförlaget, 0704-38 38 84, mette@pocketforlaget.se

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.