Unikt seriealbum ska motverka fördomar och utanförskap i högstadiet

Unikt seriealbum ska motverka fördomar och utanförskap i högstadiet

Seriealbumet Vi ska ses igen, Sanam berättar historien om en 14-årig pojkes långa och farliga flykt från krigets Afghanistan fram till hans första dag i den svenska skolan. Seriealbumet är en del i Friends och UNHCR:s rikstäckande skolkampanj Hej Sverige – som vill starta diskussioner bland unga om människors olika bakgrund och lika värde.

– Är den här serien sann? Nej, inte så att huvudpersonen Hamid finns i verkligheten. Däremot finns det många som varit med om liknande, och långt värre, saker under sin flykt. Flera unga människor som själva flytt har läst manuset och tycker berättelsen stämmer precis. Som författare gör det mig glad, men som människa så oerhört sorgsen, säger seriealbumets författare Oskar Ekman.

Oskar Ekman är journalist och författare och var tidigare redaktionschef på tidningen Kamratposten. I skapandet av seriealbumet har han gjort intervjuer med Hej Sveriges referensgrupp av unga med egna erfarenheter av att komma ensamma till Sverige. Berättelsen bygger på deras historier samt på rapporten Voices of Afghan Children, med intervjuer som UNHCR har gjort med 42 ungdomar som ensamma flytt från Afghanistan till Sverige. Illustratören Peter Bergting har tecknat seriealbumet som har producerats i samarbete med förlaget Kartago.

I projektet Hej Sverige erbjuder Friends och FN:s flyktingorgan UNHCR landets högstadieelever och deras lärare ett kostnadsfritt metodmaterial. Genom seriealbumet Vi ska ses igen, Sanam, teaterföreställningen Personnummer XXXX, kortfilmen Krigsduvor, hemsidan hejsverige.nu, den kreativa tävlingen Din ryggsäck och en lärarhandledning ska kampanjen fördjupa frågor om rätten till liv, rätten till en trygg skolgång, att vara ny i en grupp och allas lika värde.

Intresset för Hej Sverige har varit stort. 324 skolor deltar än så länge i kampanjen, nästan 19 000 seriealbum är beställda och 72 teaterföreställningar spelas under hösten 2013.

– Det är svårt för oss att förstå att ett barn kan ha färdats hängande under en lastbil i 36 timmar utan mat eller vatten för att ta sig över en gräns till ett annat land. Genom de här barnens egna berättelser vill vi engagera unga och få igång samtal om människors olika bakgrund och lika värde, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

– Bakom varje siffra finns flyktingbarn som på grund av våld och övergrepp har blivit tvungna att fly och på egen hand ta den riskfyllda resan till en osäker framtid. Med hemska upplevelser med sig i bagaget har de helt andra erfarenheter än svenska barn, men de har samma drömmar och förhoppningar och samma rätt till ett liv i trygghet. Därför är projektet Hej Sverige så viktigt, för det ger en röst åt flyktingbarnen, lyfter fram och synliggör deras berättelser och skapar förståelse för deras situationer, säger Pia Prytz Phiri, UNHCR:s regionala representant för Norra Europa.

Om seriealbumet
·  Skolor kan beställa seriealbumet kostnadsfritt till sina klasser i årskurs åtta. Till albumet följer en lärarhandledning som fördjupar frågor om att tvingas fly, barns rättigheter, identitet och integration.
·  Seriealbumet finns även att ladda ner från hejsverige.nu.
·  Se en trailer om seriealbumet
·  Bakom projektet Hej Sverige står Friends och UNHCR. Kampanjen finansieras av PostkodLotteriet. Seriealbumet har producerats i samarbete med förlaget Kartago.

För mer information kontakta:
Amelie Furborg, pressansvarig Hej Sverige: 070-415 64 67, amelie.furborg@interrobang.nu