Selektiv skendemokrati

I ledaren: http://hn.se/asikter/ledare/1.794107-stang-inte-ute-partierna-fran-skolorna uttalade Yngve Sunesson, Hallands Nyheter följande rörande skolornas öppnande för alla partier i valkampanjen: “Om skolans lokaler öppnas för partiernas/ungdomsförbundens aktiviteter går det inte att stänga ute något registrerat parti – alltså inte heller t ex Frihetspartiet som bildats av aktiva i motorcykelgäng med polisens ”förföljelsekampanj riktad mot bikers” som viktigaste programpunkt.”

Frihetspartiet beviljades idag, den 22 april, genmäle:

Är det inte ett ytterst märkligt faktum att personer som uppger sig försvara de demokratiska värdena i landet ofta är de första att förorda förbud mot utvalda grupper eller eller vilja varna för vad de menar är antidemokratiska värden och grupper? I Hallands Nyheter uppger den politiske redaktören Yngve Sunesson sig vilja förorda att skolarna inte skall stänga ute partierna från skolorna. I nästa andetag yttrar han: “Om skolans lokaler öppnas för partiernas/ungdomsförbundens aktiviteter går det inte att stänga ute något registrerat parti – alltså inte heller t ex Frihetspartiet som bildats av aktiva i motorcykelgäng med polisens ”förföljelsekampanj riktad mot bikers” som viktigaste programpunkt.”
Varför väljer Yngve Sunesson ut just Frihetspartiet såsom ett exempel på ett parti som borde vara utestängt från skolorna? Och var försvann överskriftens förordande att partierna inte skall stängas ute från skolorna? Sunesson inleder sin artikel med att uttala: “Det är inte bara kunskaper som skolan ska ge ungdomarna. Även demokrati ska läras ut.” Jag måste då i Frihetspartiets namn fråga: Vilken form av demokrati är det du lär ut, Sunesson, när du i ena ögonblicket predikar att Sveriges ungdomar i skolan skall få lära sig vad demokati innebär och sedan raskt följer upp detta uttalande med att ta ett registrerat riksdagsparti såsom ett exempel på den yttersta följden av vad ett öppnande av skolan för alla politiska partier kan innebära? På denna frågan finns bara ett svar: Du lär ut den selektiva demokratin. Demokratin som bara avser specifika grupper och exkluderar andra. Men selektivitet kan aldrig vara demokrati, Sunesson. Om du exkluderar registrerade partier så är det du förordar ingenting annat än maskerad diktatur samt, vad avser dig själv; en form av ren och skär, privat hyckleri!

Se även: http://hn.se/asikter/debatt/1.798140-selektiv-skendemokrati-enligt-hn-