Frihetspartiet och pensionen

Frihetspartiet skall verka för att höja garantipensionerna. Frihetspartiet skall  tillsätta en utredning i avsikt att säkerställa framtida pensioner. Frihetspartiet skall slutligen verka för att återställa pensionerna till de belopp som skulle varit idag om ej beräkningsindex nedjusterats. Detta vill säga att pensionerna skall justeras till det penningvärde som skulle gällt om inga reducerande åtgärder mot pensionerna företagits efter 1980.

Pensionärerna av idag byggde Sverige och låg bakom att Sverige tog sig upp bland de nationer som har högst levnadsstandard i världen. Detta är ett oomstritt faktum. Skall då dessa människor på äldre dagar straffas för sin flit och nit och sättas i strykklass? Är det en värdig belöning från en otacksam statsmakt?

Nej, självklart inte! Vi måste väsentligt höja garantipensionerna. Det kan inte vara meningen att människor på ålderns höst skall leva på belopp som inte uppgår till summor som gör att man kan skapa sig en människovärdig tillvaro.

Svenska staten har vidare två gånger rånat Sveriges pensionärer på deras rättmättiga ersättningar. Första gången i samband med 1981 års skattereform när pensionärerna bestals på summor som staten vid senare tillfälle skulle återbetala och därefter när indexuppräkningen av pensionerna gjordes om. Frihetspartiet kräver nu att pensionerna återställs till de belopp som skulle gällt om inga åtgärder mot pensionerna vidtagits efter år 1980. Detta är en akt i linje med Frihetspartiets motto ”Moral och Sunt Förnuft” i det att den svenska staten faktiskt gör rätt för sig mot en felbehandlad grupp!

• partiprogram
  • garantipensioner