Medborgarskapsceremonin – en välkomstfest för årets nya göteborgare

(Bild: värden Glen hälsar välkommen)

Göteborgs Medborgarskapsceremoni anordnas på Sveriges nationaldag den 6 juni. Det är 7:e året i rad som ceremonin genomförs av Kulturnämnden på uppdrag av Göteborgs kommunfullmäktige.

Inbjudan skickades ut till alla 3815 nya göteborgare som fick svenskt medborgarskap 2012. De nya svenskarna kommer från 135 länder. Många kommer från bland annat Irak, Iran, Somalia, Turkiet, Bosnien-Hercegovina, Polen, Thailand, Serbien och Montenegro.

­- Det är ett tusen fler nya göteborgare att bjuda in i år än i fjol. Och till ceremonin på torsdag har hela 950 personer tackat ja, vilket är jätteroligt. Dessutom får de ta med sig vänner och familj, så visst kommer det märkas på festplatsen att arrangemanget vuxit i år, säger projektledaren Camilla Carlefall.

Det blir en högtidlig ceremoni i Slottsskogen vid Stora Dammen mellan klockan 11.00 – 13.30. De nya svenskarna får gåvor från staden och ett officiellt minnesblad som delas ut av stadens politiker. Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén håller tal, Sveriges flagga hissas och gemensamt sjungs Du gamla, du fria.

Gästerna bjuds på fika i det gröna samt underhållning av Tappra mödrars kapell, Quanta Quartett och Göteborgs Musikkår.

Ceremonin avslutas med att dansa en vals och därefter startar Göteborgs Symfonikers årliga konsert kl.14.00.

• underhållning
  • medborgare