Egenanställning - kompetensförflyttning i trygg form

Coronakrisen har satt en tydlig prägel på den svenska arbetsmarknaden. Hundratusentals svenska arbetstagare har blivit korttidspermitterade när virusets framfart lamslagit ekonomi och näringsliv. För många har ofrivillig extratid skapat både oro och rastlöshet. Men att arbeta mindre behöver nödvändigtvis inte bara vara negativt. Istället kan man med fördel se på den arbetsbefriade tiden som en möjlighet för utbildning och kompetensutveckling.

Omvälvande tider som dessa tenderar att medföra förändring, bland annat i arbetsliv och näringsliv. Det kan ta sig flera uttryck och det är svårt att sia om exakt omfattning och utfall, men sannolikt kommer nya näringsgrenar och arbetstillfällen uppstå i takt med att samhället anpassar sig till de nya förutsättningarna. För att förbereda sig för morgondagens arbetsmarknad kan man som korttidspermitterad ta tillvara på tiden genom att utveckla nya kunskaper och färdigheter. Det slår inte minst Tillväxtverket fast i sin uppmaning om att nyttja arbetsbefriad tid till kompetensutveckling.

Tid för utveckling behöver inte bara innebära fördjupad kunskap inom befintliga kompetenser; det kan också användas för att utforska nya områden. Sådan typ av kompetensförflyttning försummas ofta på grund av en brist på precis det som nu finns i överflöd: tid. Tiden man har över kan därför ses som en närmast unik möjlighet att ta sig an karriärmål som man tidigare behövt prioritera bort. Det kan kanske handla om en inneboende talang som inte har med ens befintliga yrkesroll att göra och som därför lämnas outnyttjad. Från ett samhällsperspektiv kan detta också medföra stor nytta, när arbetstagare som tidigare varit bundna till sin anställning vågar prova på ett nytt yrkesområde med stort behov.

Kompetensförflyttning innebär till sin natur något nytt, och många kan kanske känna att höga trösklar kan vara avskräckande. En alltför stor investering i tid eller pengar kan lätt sätta käppar i hjulet när man vill ta steget och omsätta sina oprövade kunskaper i praktiken. Här erbjuder egenanställning en väg framåt, som värnar om både trygghet och flexibilitet. Det gör att man kan känna dig säker i att anställningsavtal, utbetalning av lön och arbetsförsäkring tas hand om. Samtidigt behöver man inte känna att man förbinder sig till något annat än sitt rådande uppdrag om ens ordinarie anställning tas upp igen eller om man vill skifta fokusområde på nytt. Egenanställning möjliggör därmed ett sätt att kombinera kompetensförflyttning med ens vanliga jobb under permitteringstiden.

Att ta tillvara på tiden för kompetensutveckling behöver med andra ord inte begränsas till fördjupning av befintliga sakkunskaper eller yrkesfärdigheter. Det kan även vara utveckling i termer av att lära sig och pröva på något nytt, eller omsätta outnyttjade talanger. Det kan också vara andra personliga förmågor som planering, ledarskap och stresshantering. Oavsett vad, kan man, trots allt, hitta ett värde i den ofrivilliga extratiden. Vi på Frilans Finans, Sveriges största organisation för egenanställda, hjälper dig gärna när du kommit på vad det är och vill pröva omsätta det i praktiken.

Christian Rähn

HR-rådgivare, Frilans Finans

• fakturera utan eget företag
  • frilans finans