Fortsatt tuff arbetsmarknad för egenanställda kulturarbetare

Arbetsmarknaden för många egenanställda kulturarbetare är fortsatt tuff under första kvartalet 2021 och antalet individer i gruppen konstnärer, musiker och skådespelare är ned 45 procent jämfört med samma kvartal 2020. I gruppen för egenanställda över 65 år är kulturarbetare en stor kategori. Det visar senaste Egenanställningsbarometern från Frilans Finans.

• Det är tråkigt att pandemin fortsätter göra det svårt för många kulturarbetare att hitta uppdrag. Många i gruppen är egenanställda och flera har också drabbats av otydligheten i a-kassornas hantering. I april lanserade vår branschorganisation initiativet Uppdragsarbetarnas a-kassa för att ge frilansare, giggare och egenanställda bättre möjligheter till en rättvis prövning av rätten till a-kassa, säger Stephen Schad, VD i Frilans Finans.
  • Många vill fortsätta som yrkesverksamma under pensionen och en stor andel av de egenanställda över 65 hos Frilans Finans är kulturarbetare. Som egenanställd slipper man anpassa sig till traditionella anställningsformers strama ramverk och kan under trygga former ta uppdrag och styra över sin tid precis som man själv önskar, säger Stephen Schad.

Totalt fakturerade 9 486 egenanställda hos Frilans Finans samt arbetstagare i organisationer som anlitar Frilans Finans systerbolag Invoicery Business under första kvartalet 2021. Flera kategorier egenanställda har jobbat mindre i uppdrag via Frilans Finans jämfört med förra året. Antalet individer i gruppen konstnärer, musiker och skådespelare är ned 45 procent och antalet fotografer, dekoratörer och underhållningsartister är ned 37 procent. En grupp som inte minskade utan ökade knappt var författare, journalister och tolkar. Det kan ställas i relation till att totala antalet individer som under första kvartalet 2021 var ned 10 procent. Av personerna över 65 år var 25 procent kulturarbetare i nämnda kategorier. Personer över 65 år utgjorde under första kvartalet 2021 drygt 4 procent av det totala antalet egenanställda och arbetstagare i organisationer som anlitar Frilans Finans systerbolag Invoicery Business.

Över 30 000 individer arbetade som egenanställda under 2019 enligt Statistiska Centralbyrån (SCB). En undersökning genomförd av Nepa, på uppdrag av Frilans Finans, i september 2020, visar att intresset för att starta eget och bli egenanställd har ökat de senaste åren. Två av fem har funderat på att starta eget vilket är en ökning från en av tre under 2016. 25 procent av svenskarna uppger 2020 att de är intresserade av egenanställning, jämfört med 14 procent 2016. Samtidigt minskar gruppen som inte kan tänka sig egenanställning markant, till 32 procent från 47 procent.

Frilans Finans sammanställer genom Egenanställningsbarometern kvartalsvis förändringar i antal och bruttolön för egenanställda hos Frilans Finans samt arbetstagare i organisationer som anlitar Frilans Finans systerbolag Invoicery Business. I sammanställningen används den SSYK-kategorisering SCB också använder. Frilans Finans är Sveriges ledande egenanställningsföretag, verksamma sedan 1999. Mer än 70 000 egenanställda hos Frilans Finans samt arbetstagare i organisationer som anlitar Frilans Finans systerbolag Invoicery Business har fakturerat utan företag.