Frilans Finans lanserar stödinsats för ukrainska flyktingar

Rysslands invasion av Ukraina har tvingat miljontals oskyldiga människor på flykt. Den humanitära katastrofen påkallar en gemensam kraftsamling från samhällets olika delar. Frilans Finans lanserar därför ett nytt initiativ vars syfte är att underlätta för ukrainska flyktingar att komma i arbete som egenanställda.

Det nya initiativet innebär att personer som flytt från Ukraina till Sverige kan börja arbeta och fakturera via Frilans Finans så fort de har ansökt om ett samordningsnummer. Information och rådgivning kommer att vara tillgängligt på ukrainska, engelska, ryska och svenska. De som arbetar via Frilans Finans kommer även att täckas av kollektivavtalet, vilket säkerställer goda villkor bland annat vad gäller lön, arbetsmiljö, försäkringar, och arbetstid. Att utnyttja Frilans Finans tjänster och omfattas av tillhörande trygghetssystem kommer för denna grupp att vara helt avgiftsfritt.

”Vi har alla ett ansvar i att svara upp mot den tragiska utvecklingen i Ukraina och att hjälpa de många oskyldiga människor som drabbas. Att få möjlighet att komma i arbete handlar inte bara om försörjning, utan kan också underlätta integration och bidra till en bättre tillvaro. Och enligt regerings prognoser är det många som vill börja jobba. Då gäller det att sänka trösklarna och tillgängliggöra arbetstillfällen. Vi hoppas att det här initiativet kan bidra i det avseendet, samtidigt som vi är ödmjuka inför att vi kan behöva anpassa vår lösning allteftersom olika behov synliggörs”, säger Stephen Schad, vd på Frilans Finans.

Flera organisationer har kontaktat Frilans Finans för att hitta lösningar när det kommer till att förmedla arbetstillfällen och bistå i jobbsökande. Förberedelserna har även skett i samspråk med Säljarnas Riksförbund, som är den andra parten i Frilans Finans kollektivavtal.

”Att ha ett arbete att gå till är något som kan inge trygghet och underlätta starten i Sverige. Genom vårt kollektivavtal säkerställer vi att det sker med rättvisa och goda villkor”, säger Jan Zetterström, förbundsordförande för Säljarnas.

Stärkt samverkan kan bereda väg för att fler ges möjlighet att komma i arbete. Frilans Finans uppmuntrar organisationer som tror sig kunna hjälpa ukrainska flyktingar att få jobb att höra av sig vid behov.

”Vi ser att många är måna om att de ukrainare som har flytt kriget ska få ett varmt och ordnat mottagande. Företag, kommuner och organisationer är välkomna att höra sig till oss för att hitta lösningar som möjliggör fler arbetstillfällen”, avslutar Stephen Schad.

Mer information för personer som flytt från Ukraina till Sverige (tillgängligt på ukrainska och svenska): https://www.frilansfinans.se/solidaritet-med-ukraina/

Mer information för uppdragsgivare i Sverige (tillgänglig på svenska): https://www.frilansfinans.se/

• frilans finans