Invoicery Int ABs årsredovisning 2020

2020 började positivt men Coronapandemin påverkade från och med mars många av organisationens egenanställda. Cirka 30 procent av uppdragen försvann under april och maj. Under hösten började uppdragen sakta återhämta sig till mer normala nivåer.

Under 2020 gav 25 191 människor i Europa Invoicery Int förtroendet att organisera deras arbete. Det samlade värdet av genomförda uppdrag motsvarar en nedgång om fyra procent jämfört med 2019. Nedgången inom egenanaställningsverksamheten har till viss del balanserats av en fortsatt positiv utveckling för vår verksamhet inom workforce management.

Totalt uppgick koncernens nettoomsättning för året till 1 151 MSEK (1 185) och resultatet efter finansiella poster blev 2,6 MSEK (1,5).

Stephen Schad, VD Invoicery Int:

”Tack vare ett idogt arbete av vårt team med stationärt anställda så har vår organisation kunnat hantera effekterna av coronapandemin så väl att vi gör ett överskott, trots ett år med exceptionella prövningar.

Pandemin kommer få långsiktiga konsekvenser för vår omvärld och näringslivet i stort. Krisen har påskyndat digitaliseringen av arbetsmarknaden vilket påverkar framväxten av nya näringsgrenar och arbetstillfällen. Europas länder kommer framöver att behöva varierande sätt att organisera arbetet. Det talar för att sysselsättningsformen egenanställning, ett sätt att reglera arbetsvillkor och beskatta arbete inom gigekonomin, kommer att spela en avgörande roll under de kommande åren."

• frilans finans
  • frilansare
  • starta eget
  • gigekonomi