Invoicery Int ABs årsredovisning och hållbarhetsrapport 2021

Exceptionell tillväxt 2021 för Invoicery Int, Sveriges största gig-företag

Invoicery Ints båda verksamhetsgrenar, egenanställning och workforce management, uppvisar en exceptionell tillväxt under 2021. Både vad gäller omsättning och antalet personer som organiserat sitt arbete via koncernen. Detta trots ett första kvartal som tyngdes av Corona.

Antalet personer som organiserade sitt arbete som egenanställda arbetstagare eller som arbetstagare inom workforce management uppgick 2021 till 28 097 (25 191). En ökning med 12 procent.

Totalt uppgick koncernens nettoomsättning för året till 1 443 MSEK (1 151), en ökning med 25 procent. Resultatet efter finansiella poster blev 18,7 MSEK (2,6). Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 0:50 per aktie, motsvarande 4,79 MSEK.

Stephen Schad, koncern vd Invoicery Int: “Det är i ljuset av de prövande omständigheterna i samband med pandemin oerhört imponerande att se hur egenanställda arbetstagare runt om i Sverige svarat upp och visat på kraften i den uppdragsbaserade arbetsmarknaden.

Väger man också in makrotrenderna på arbetsmarknaden blir det än tydligare att egenanställning kommer att spela spela en alltmer framträdande roll på arbetsmarknaden. Bland annat därför tecknade Frilans Finans Sverige i augusti 2021 ett kollektivavtal med riksförbundet Säljarnas, vilket markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av hållbara villkor i gigekonomin. Avtalet trädde i kraft i mars 2022 och innebär ökad trygghet och bättre villkor för egenanställda arbetstagare, bland annat vad gäller lön, arbetsmiljö, försäkringar, pension och arbetstid.

Stephen Schad: “Tillsammans kan vi bidra till en arbetsmarknad som bejakar framtiden, utan att göra avkall på kärnan i ett hållbart arbetsliv: trygga förutsättningar, goda arbetsvillkor och högre grad av flexibilitet för att få det moderna livspusslet att gå ihop.”

• invoicery int
  • egenanställd
  • frilans finans
  • fakturera utan eget företag