Invoicery Int Bokslutskommuniké 2020

Året började positivt med en ökning av antal uppdrag för organisationens egenanställda jämfört med samma period föregående år. Under april och maj 2020 slog effekten av pandemin igenom med full kraft och på kort tid försvann cirka 30 procent av uppdragen, för att sedan från augusti sakta återhämta sig till normala nivåer.

I Europa gav 25 191 människor Invoicery Int förtroendet att organisera deras arbete under 2020. Tillsammans utfördes 2 465 919 arbetade timmar och 454 828 arbetade dagar. Det samlade värdet av genomförda uppdrag motsvarar en nedgång om fyra procent jämfört med 2019. Framför allt har egenanställda inom kultur-, hotell och restaurangbranscherna påverkats negativt. Nedgången av egenanställdas uppdrag har dock till viss del balanserats av att organisationens verksamhet om att organisera arbetsstyrkor, workforce management, har fortsatt utvecklats positivt.

Totalt uppgick koncernens nettoomsättning för året till 1 151 MSEK (1 185) och resultatet efter finansiella poster blev 2,6 MSEK (1,5).

Stephen Schad, VD Invoicery Int:

”Det är tack vare vårt team med stationärt anställda och idogt arbete som vår organisation har kunnat hantera effekterna av coronapandemin så väl att vi gör ett överskott, trots ett år med exceptionella prövningar.

Pandemin kommer få långsiktiga konsekvenser för vår omvärld och näringslivet i stort. Vi har redan sett hur krisen påskyndat digitaliseringen av arbetsmarknaden, och det finns goda skäl att tro att digitaliseringen också kommer att spela en viktig roll i framväxten av nya näringsgrenar och arbetstillfällen. Därtill har det blivit tydligt att om Europas länder ska klara av att möta hård internationell konkurrens, nödvändig effektivisering och krav på ständig teknisk utveckling så måste vi anpassa våra föränderliga arbetsmarknader till att innehålla varierande sätt att organisera arbete.

Det talar för att sysselsättningsformen egenanställning, ett sätt att reglera arbetsvillkor och beskatta arbete inom gigekonomin, kommer att spela en avgörande roll under de kommande åren. Som Skandinaviens största egenanställningsföretag kommer vi därmed ha ett stort ansvar för att organisera uppdragsbaserat arbete, eller ”giggande” om man så vill, på ett socialt hållbart sätt för att på så sätt skapa förutsättningar för att sysselsättningsformen egenanställning ska vara beständig.”

• frilansare
  • gig
  • gigekonomi
  • ta betalt utan företag
  • fakturera utan eget företag
  • gigekonomin
  • frilans finans

Invoicery Int, där bland Frilans Finans ingår, är Nordens största organisation för egenanställda. Vi gör det möjligt för människor att bedriva verksamhet och fakturera utan att ha eget företag. Sedan starten 1999 har vi hjälpt tiotusentals egenanställda att arbeta tryggt och enkelt på den uppdragsbaserade arbetsmarknaden, både i Sverige och utomlands.