Positiv trend för Invoicery INT under tredje kvartalet 2020

Coronapandemin fortsätter att påverka den uppdragsbaserade arbetsmarknaden. Invoicery INT, moderbolag för bland annat Sveriges största egenanställningsföretag Frilans Finans, påverkas av utvecklingen men omsättningstappet har bromsats upp under det tredje kvartalet.

Under årets första nio månader uppgick omsättningen till 799 MSEK (837), en minskning med 4,5 procent jämfört med 2019. Resultatet efter skatt för årets första nio månader blev -2,3 MSEK (-1,7). I tredje kvartalet var omsättningen 264 MSEK (272), en nedgång med 3 procent jämfört med föregående år.

“Det är glädjande att vi ser en återhämtning i tredje kvartalet. I september var faktureringen i nivå med 2019. Och resultatet efter skatt för tredje kvartalet blev 3,8 MSEK.” säger Stephen Schad, vd för Invoicery INT.

Stephen fortsätter: “Det positiva resultatet i tredje kvartalet beror till stor del på att omsättningstappet brutits. Men det är också ett resultat av det dedikerade arbete som gjorts internt för att analysera händelseutvecklingen och skapa en god kostnadskontroll.”

Och även om det råder bistra tider nu under Coronapandemin så finns det signaler som tyder på att egenanställningen kan ha framtiden för sig. En undersökning som gjordes i september av marknadsundersökningsföretaget Nepa visade att såväl inställningen till egenanställning som viljan att “driva egen verksamhet” har ökat. 41 procent av svenskarna säger att de funderat på att starta eget företag. De vanligaste hindren för att inte göra det är att det känns krångligt att starta eget företag och att bokföring och redovisning känns betungande. Hinder som man slipper som egenanställd.

Stephen Schad: “Vår verksamhet ligger i tiden. Det är vår organisations uppdrag är att möjliggöra för oss människor att frigöra våra unika talanger och vår fulla potential.”

• frilans
  • egenanställd
  • gigekonomi
  • frilans finans

Frilans Finans är Sveriges största organisation för egenanställda. Vi gör det möjligt för människor att på ett enkelt, roligt och tryggt sätt kunna bedriva verksamhet och fakturera utan företag. Sedan starten 1999 har vi hjälpt tiotusentals egenanställda att arbeta på den uppdragsbaserade arbetsmarknaden inom en rad olika branscher, både i Sverige och utomlands.