Sveriges största gigföretag, Invoicery Int, redovisar exceptionell tillväxt för 2021

Efter ett första kvartal tyngd av Corona har Invoicery Ints verksamhet gått starkt framåt. För året som helhet har tillväxten varit exceptionell för båda koncernens verksamhetsgrenar, egenanställning och workforce management. Koncernens nettoomsättning uppgick 2021 till 1 443 MSEK (1 151), vilket motsvarar en ökning med 25 procent. Koncernen ser också en stark tillväxt i antal personer som organiserar sitt arbete via oss. För 2021 uppgår antal egenanställda arbetstagare och arbetstagare inom workforce management till 28 097 (25 191), en ökning med 12 procent.

Totalt uppgick koncernens nettoomsättning för året till 1 443 MSEK (1 151) och resultatet efter finansiella poster blev 18,7 MSEK (2,6).

2021 uppgick antal egenanställda arbetstagare och arbetstagare inom workforce management till 28 097 (25 191), en ökning med 12 procent. Men året har också kommit med sina utmaningar. Restriktioner och uteblivna uppdrag har skapat oro och slagit hårt mot många yrkesgruppers försörjningsmöjligheter.

Stephen Schad, koncern vd Invoicery Int: “Det är i ljuset av de minst sagt prövande omständigheterna oerhört imponerande att se hur egenanställda arbetstagare runt om i Sverige svarat upp och visat på kraften i den uppdragsbaserade arbetsmarknaden. Trots pandemin har vi sett en stark tillväxt i både omsättning och antal personer som organiserar sitt arbete via oss.”

Väger man också in makrotrenderna på arbetsmarknaden blir det än tydligare att egenanställning kommer att spela spela en alltmer framträdande roll på arbetsmarknaden.

Stephen Schad: “Digitaliseringen och nya konsumentbehov är bara några av de större trender som driver på en modernisering av arbetsmarknaden. Nya generationer arbetstagare värdesätter andra saker och har ett, i flera avseenden, väsentligt annorlunda sätt att se på arbetslivet. Frilans Finans spelar en central funktion i att skapa förutsättningar för dessa drivkrafter att få utlopp så att självbestämmande, välmående och flexibilitet ges möjlighet att växa under hållbara och trygga förhållanden.”

I augusti 2021 tecknade Frilans Finans därför ett kollektivavtal med riksförbundet Säljarnas, vilket markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av hållbara villkor i gigekonomin. Avtalet träder i kraft i mars 2022 och innebär ökad trygghet och bättre villkor för egenanställda arbetstagare, bland annat vad gäller lön, arbetsmiljö, försäkringar, pension och arbetstid.

Stephen Schad: “Jag sammanfattar året med att det gett en stark känsla av att vi är på väg mot något bra. Att vi tillsammans kan bidra till en arbetsmarknad som bejakar framtiden, utan att göra avkall på kärnan i ett hållbart arbetsliv: trygga förutsättningar, goda arbetsvillkor och högre grad av flexibilitet för att få det moderna livspusslet att gå ihop.”

• arbetsmarknad
  • gigekonomi
  • fakturera utan eget företag
  • starta eget
  • driva eget
  • egenanställd

Invoicery Int, där bland annat Frilans Finans ingår, är Nordens största organisation för egenanställda arbetstagare. Vi gör det möjligt för människor att bedriva verksamhet och fakturera utan att ha eget företag. Sedan starten 1999 har vi hjälpt tiotusentals egenanställda att arbeta tryggt och enkelt på den uppdragsbaserade arbetsmarknaden, både i Sverige och utomlands.