Friskis&Svettis fyller 40 men är yngre än någonsin

Lördagen den 17 mars samlas föreningsledning för Friskis&Svettis 158 lokala föreningar till årsstämma. Med drygt 551 000 medlemmar är det landets största idrottsförening, över 5 procent av Sveriges befolkning är medlemmar i en Friskis&Svettis-förening.

-  Friskis&Svettis startade 1978 och lika intressant som den utveckling Friskis haft under 40 år är våra kommande 40 år. Friskis är en värderingsstyrd ideell organisation, byggd på engagemang och för att sprida rörelseglädje! Det är en än viktigare uppgift idag, än för 40 år sedan då trots det stora träningsintresset i samhället, faktiskt är så att hälsoklyftorna i samhället ökar. Det berättar Kia Orback Pettersson, ordförande för Friskis&Svettis.

-  Vi vill erbjuda träning för alla, vi har över 70 träningspass i utbudet, för att det ska finns något för var och en som vill träna. Utöver vår träning jobbar vi nu med nästa steg i vår utveckling, vi vill växa och nå ut. Vi vill få ännu fler att också vilja engagera sig i föreningarna. Vi tror på mötet mellan människor, att träna tillsammans ger motivation och energi - det har vi vetat länge men det känns mer aktuellt idag än någonsin, avslutar Kia.

Allt startade i Stockholm

I år står Friskis största förening med 94 000 medlemmar för värdskapet.

- Vi är stolta att få arrangera hela rörelsens stämma på den plats där allt började för 40 år sedan. En ledare och en ensam motionär i Stora hallen på F&S City på Mäster Samuelsgatan våren 1978. Sedan dess har vi vuxit till en folkrörelse med 551 000 medlemmar i hela Friskis, säger Johan Lampinen, verksamhetschef Friskis&Svettis Stockholm

Jympa genom 40 år

Redan under fredagen 16 mars träffas alla delegater på F&S City för att träna, äta och diskutera. De bjuds bland annat på ett jympapass genom 40 år av tre av förgrundsfigurerna som fortfarande är synnerligen aktiva. Inga-Lis Grape startade Sveriges största träningstidning Friskispressen i början av 1980-talet, Tina Reuterswärd har haft en mängd roller som funktionär och anställd i föreningen, bland annat som utbildare. Annika Gärderud jobbar med träningsutveckling på F&S Riks, en föregångare som framför allt banat väg för gruppträning i olika former.

Tider och intervjuer

Är du intresserad av att intervjua Inga-Lis, Tina eller Annika eller vill ställa frågor till Kia Orback Pettersson, ordförande Friskis&Svettis och Susanne Jidesten finns de tillgängliga efter 16.00 på Friskis&Svettis City.
Susanne är nuvarande ordförande i Friskis&Svettis Stockholm och tillträdande generalsekreterare för Friskis&Svettis
Fler träningspass pågår 17.30-18.30 med möjlighet till fotografering och intervjuer.

Hör av dig så hjälper vill till att förmedla kontakt.

Ingrid Hammarberg, kommunikationschef F&S Riks
070 4650057, ingrid.hammarberg@riks.friskissvettis.se

Josefin Engfelt, PR-ansvarig F&S Stockholm
0708 488182, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

• friskis
  • styrelse
  • generalsekreterare
  • ordförande
  • friskis&svettis
  • stämma
  • årsstämma
  • träning

Friskis&Svettis är en av Sveriges största idrottsföreningar med över 540 000 medlemmar fördelade i 159 lokala ideellt föreningar. I Sverige finns drygt 100 föreningar, resterande finns i Norge, Danmark och övriga Europa. Över 17 000 ideella ledare och funktionärer ser varje vecka till att vi kan erbjuda lättillgänglig och lustfylld träning av hög kvalitet för alla.

Ingrid Hammarberg

Presskontakt Kommunikationschef +46 70 4650057