Mer energi med Röris 7

Friskis&Svettis lanserar nu Röris 7 för skola och hemma, ett rörelseprogram utformat för barn i åldrarna 6-10 år. Röris-verktyget är en succé sedan 2003 och används av över 30000 pedagoger i skolan.

Röris 7

Röris bygger på samma grundkoncept som Friskis&Svettis Jympa och med målgrupp förskoleklass till årskurs 3. Utgångspunkten är Friskis barnträning där rörelse anpassats att fungera i ett klassrum eller ett vardagsrum.

Röris utmanar motorik, balans, kroppsmedvetenhet och avspänning. Träningskvaliteter som styrka, pulshöjning, rörlighet och koordination ryms också i passet.

-  Röris har sedan 2003 varit vårt svar på problemet att stillasittandet ökar. Pulshöjande aktivitet och motorisk   träning ger de bästa förutsättningarna för kognitiv utveckling och inlärning säger Karin Nolke Grubbström,   generalsekreterare.

Röris handlar om att på ett naturligt sätt med musik och rörelse inspirera barn till mer rörelseglädje i vardagen.

Rörispausen ”Sjuloopen”

Rörispausen ”Sjuloopen” som är en digital del i Röris 7 är 3 minuter lång och utformad för barn i åldrarna 6-10 år. Rörspausen kan köras igång så fort det kliar i benen på barnen, vare sig de befinner sig i klassrummet eller i vardagsrummet där hemma. Rörispausen finns på Friskis&Svettis hemsida.

-  Enkelheten är viktig om rörelse ska bli av. Rörispausen är ett bra exempel på att sprida rörelseglädje, säger       Nina Forsberg, Friskis&Svettis träning och utbildning. Därför har vi också utvecklat Röris i digital form för den som   vill köpa och ladda ner.

Kontakt

Nina Forsberg Friskis&Svettis träning och utbildning, 08-545 517 46 nina.forsberg@riks.friskissvettis.se

Karin Nolke Grubbström, generalsekreterare Friskis&Svettis, 070-811 83 94
karin.nolke.grubbstrom@riks.friskissvettis.se

• rörispaus
  • klassrum
  • rörelse
  • rörelseglädje
  • träning barn
  • barn

Friskis&Svettis är en av Sveriges största idrottsföreningar med över 540 000 medlemmar fördelade i 159 lokala ideellt föreningar. I Sverige finns drygt 100 föreningar, resterande finns i Norge, Danmark och övriga Europa. Över 17 000 ideella ledare och funktionärer ser varje vecka till att vi kan erbjuda lättillgänglig och lustfylld träning av hög kvalitet för alla.

Ingrid Hammarberg

Presskontakt Kommunikationschef +46 70 4650057