Surftåg drev fösäljning hos e-handlaren Fritz Ståhl

För andra gången arrangerades ett surftåg med bokbloggaren Ivana “Bokmania” Eklund och nätbokhandeln Fritz Ståhl som arrangörer, denna gång med tema sydafrikanska författare; Sverigeaktuella Marlene van Niekerk och Deon Meyer.

Surftåg är ett nyskapande sätt att informera, inspirera och interagera på webben. En ledare kan livesurfa till olika webbsidor och leda tusentals passagerare som själva surfar efter och interagerar med ledaren och varandra. Surftågen finns även i repris.

Ivana berättade inspirerande om författarna och deras aktuella verk med Sydafrikas nutidshistoria som fond. Med sig på surftåget hade hon förläggaren och sydafrikaexperten Svante Weyler från Weyler förlag, aktuella med den svenska utgåvan av van Niekerks hyllade “Agaat”. Under tiden surftåget åkte genom webbuniversum diskuterade Svante och Ivana ämnet, samtidigt som de svarade på inkommnade läsarfrågor och kommentarer i chatten.

“Surftåg är ett nytt, enkelt och fascinerande sätt att göra allt det högklassiga material som samlas i hörnen ute på nätet tillgängligt så att man slipper sitta och surfa själv”, säger Svante Weyler på Weyler förlag.

Surftåget avslutades hos medarrangören Fritz Ståhl, en e-handlare för bokentusiaster. Alla passagerare på surftåget erbjöds på sista stationen att köpa de diskuterade böckerna till ett surftågsunikt tidsbegränsat kampanjpris. Utfallet efter kampanjperioden visade att:

• 25% av alla passagerare gjorde ett köp
  • Hälften av köpen gjordes av nya kunder
  • 91 % angav 5 eller 6 (på en skala 1-6) som surftåg som bra form för att presentera innehåll, som böcker i detta fall.

“Surftåg är ett unikt sätt att skapa mervärden för våra kunder. Jag blev positivt överraskad över att en så stor andel köpte under kampanjen vi hade i anslutning till livetåget och jag ser fram emot vad reprisen av av surftåget kommer att göra”, säger Suzanne Fritz, grundare av FritzStåhl.com.

Surftåget pågick i ca 40 minuter och allt som krävdes av passagerarna var tillgång till nätet. För de som missade live surftåget finns en repris endast ett klick bort, som kan ses obegränsat antal gånger (och enkelt spridas i sociala nätverk). Även i reprisen kan passagerare höra diskussionerna, se chatten och själva lägga intressanta böcker i varukorgen.

”Det här är jättespännande information och stärker vår övertygelse att surftåg är ett bra sätt att genom information, inspiration och interaktion driva försäljning, inte bara i live-ögonblicket utan även över tiden”, säger Niclas Holm, en av grundarna till Wussap AB som ligger bakom tjänsten Surftrain.

TILL REPRISEN

www.fritzstahl.com