Techveteran till Froda – Roger Forsberg tar över som CTO

Techveteran till Froda – Roger Forsberg tar över som CTO

Froda fortsätter att vara offensiva på rekryteringsfronten. Efter att ha plockat in en rad tunga namn det senaste året tar bolaget nu in Roger Forsberg som ny CTO. Roger har över 25 års erfarenhet från ledande techroller på Avanza, Klarna och Pricerunner. Han tillträder sin nya roll den 4 december 2023.

Roger Forsberg har lång erfarenhet av att bygga upp och leda techavdelningar på bolag som skalat upp snabbt. Han kommer senast från en roll som Engineering Director på Klarna där han ansvarade för den tekniska integrationen av Pricerunner. Han har tidigare även varit CTO på både Avanza och Pricerunner.

– Rogers erfarenhet av att bygga upp och leda techavdelningar med fantastiska resultat kommer bli en stor tillgång för oss. Vi är i en fas där vi skalar snabbt och behöver satsa på tech samt utöka teamet för att kunna matcha den stora efterfrågan. Rogers expertis kommer bli central i utvecklingen av vår tekniska plattform och för det framtida innovationsarbetet, säger Olle Lundin, VD och grundare av Froda.

De senaste 25 åren har Roger haft ledande befattningar och arbetat nära en av Frodas tidiga investerare, Nicklas Storåkers.

– Det ska bli otroligt spännande att följa Frodas resa med Roger på plats. Jag har arbetat länge med båda och jag är övertygad om att det kommer vara en bra matchning. Arbetet Roger gjort på Avanza och Pricerunner har varit otroligt värdefullt för de företagen, säger Nicklas Storåkers.

På Froda kommer Roger få en nyckelroll i att vidareutveckla den tekniska plattformen och sätta strategin framåt för såväl Frodas låneprodukt som den strategiska satsningen inom embedded financing.

– Jag är imponerad av Froda, hur grundarna byggt bolaget, innovationstakten och resultatet som hittills uppnåtts. Froda har en fantastisk produkt som ger tillgång till finansiering för småföretagare. Det här gynnar inte bara den enskilde företagaren utan även samhället i stort. Det här är något som är viktigt för mig när jag väljer bolag att engagera mig i, säger Roger Forsberg, CTO på Froda.

Froda har gått fram starkt på flera fronter den senaste tiden. Bolaget med bland annat Nicklas Storåkers, Karl-Johan Persson och Klarna-grundare i ägarled har tagit in kapital till en värdering om 1,7 miljarder SEK, gått in i Danmark och Storbritannien samt rekryterat en rad tunga namn. Rekryteringen av Roger Forsberg innebär även att Frodas tidigare CTO, Astrid de Laval, tar rollen som VP of Engineering. Tillsammans kommer Roger och Astrid att leda techavdelnignen och utvecklingen av Frodas tekniska plattform.

– Kombinationen stark affär, engagerade grundare och härlig arbetsmiljö gör Froda till en perfekt plats för mig att bidra till nästa fas av teknisk innovation, avslutar Roger Forsberg.

Kategorier

Johanna Sturk

Presskontakt PR & Communications Manager 0729414216

Om Froda