FrontPac storsatsar - igen!

Efterfrågan ökar globalt

FrontPac tillverkar förpackningar i wellpapp och kartong och dessa skickas till stor del ut i världen. Ungefär halva volymen säljs utanför Sveriges gränser tack vare den kunskap och kvalitetsnivå som byggts upp inom företaget och som efterfrågas ute i Europa. Nu väljer FrontPac att investera i en andra tryckpress för att möta denna ökade efterfrågan.

”Vi ser en stark efterfrågan på våra förpackningar både utifrån att de är miljövänliga i papper samt håller en hög kvalitet och bidrar därmed till att stärka våra kunders varumärke ute i butikerna. Att vi väljer göra denna investering nu signalerar att vi har hög framtidstro. Självklart påverkas vi av energipriser och eventuell brist på el i vinter men vi måste våga se förbi det och förse våra kunder med förpackningar under lång tid framöver” säger FrontPacs VD Martin Enocson.

KBA Rapida 145 – en tryckpress i storformat

FrontPac har länge varit ledande inom offsettryckta wellförpackningar. Ett medvetet investeringsprogram under många år har gjort att verksamheten idag står stark, även under både pandemi och andra oroligheter. Den senaste investeringen i nämnda investeringsprogram är en KBA Rapida 145, en tryckpress som kan trycka med sex färger plus lack vilket är optimalt för förpackningar som ofta har en eller två så kallade spotfärger. Tryckpressen kompletterar den redan befintliga KBA 162, en tryckpress som också har sex färger, i en för övrigt väl utrustad maskinpark med bland annat två wellpappmaskiner.

Investeringen innebär att FrontPac är det enda förpackningstryckeriet i Skandinavien med två tryckpressar i storformat. Företaget står nu redo att möta kundernas och branschens ökande förpackningsbehov även i framtiden.