Hanna och Cecilia följde med och planterade bananträd i Malawi.

Hur var det på att jobba på fruktfarmen i Salima, Malawi?

Hanna: Det liknade ingenting annat jag gjort tidigare! Det var en helt fantastisk upplevelse som innehöll nya intryck och erfarenheter varje minut, ens föreställningar och idéer om saker och ting sattes ur spel. Det fanns en hoppfull stämning i luften från alla arbetarna som hade fått ett jobb där dem kunde känna mening och tillhörighet i sin vardag. Jag blev helt tagen av optimismen och den positiva stämningen på farmen trots det hårda och slitiga arbetet!

Cecilia: Det var ovanligt att arbeta så mycket med kroppen och vara ute hela tiden. Det tar på en och vi var därför mycket trötta efter en dag på farmen, delvis även med anledning av alla intryck. Det som också höjde vistelsen var att vi fick besöka så mycket mer än själva farmen, då de utför mycket av arbetet på andra ställen, bland annat i olika byar runtomkring med dragkraft från mindre lokala bönder. Detta byggde helhetsbilden samt gjorde upplevelsen mer lärorik.

Vad fick ni göra på plantagen?

Cecilia: Först fick vi en introduktion och rundvandring på farmen för att få en helhetsbild av hur de jobbar och hur allt går till. Vi fick se farmens första bananer som ska skördas och lär oss om hur man förhindrar att träden får parasiter och sjukdomar. Vi fick senare plantera nya bananträd, det var ett tungt arbete!

Hanna: Vi fick också testa på alla olika steg i mangoodling, från frö till färdig planterad planta. Under arbetet umgicks man med de andra arbetarna vilket gav en bredare bild av hur livet på farmen var och deras tankar kring sina arbeten.

Vad är ditt starkaste minne från resan?

Hanna: En otroligt svår fråga, för hela resan var så proppad med starka intryck. Men om jag måste välja så var det när vi planterade bananträd med 60 andra arbetare på farmen. Det var ett
otroligt hårt arbete, regnet öste ner och jag var lerig och smutsig precis överallt. Trotts detta så
skrattade, pratade och tjoade alla glatt hela tiden! Det gav mig perspektiv på hur man själv
lever här hemma.

Cecilia: Mitt starkaste minne var mötet med en yngre man som jobbade på farmen. Vi pratade om hur farmen driver alla positivt framåt och håller människor i byn sysselsatta.

Vad lärde du dig från resan?

Cecilia: Vi lärde oss såklart massor om odling och metoder att hantera frukt. Men det som jag
kände gav mig mest var att man med hjälp av företagsamhet kan bidra till social utveckling i ett land och i viss mån påverka ett helt samhälle. Detta innebär att företag idag måste ta mycket större ansvar, främst socialt och miljömässigt och i synnerhet utbilda konsumenterna vad vi kan bidra med. Idag när företag verkar på en global marknad måste även ansvaret flyttas till en global nivå.

Vad skulle du vilja ge för rekommendation till alla som funderar på att söka?

Cecilia: Man måste gilla att upptäcka och vara nyfiken som person, våga leva enkelt. Jag tror även att man får ut mest av resan om man har ett genuint intresse för sådana frågor som froosh jobbar med och delar deras vision och värderingar.

Hanna: Tveka inte! En-gång-i-livet-möjlighet att få uppleva något så genuint och som inte går att göra på egen hand eller som turist. Ett minne för livet som ger nya perspektiv och kunskaper. Jag rekommenderar alla som inte räds för hårt arbete och har stort socialt driv och energi att söka och anta utmaningen!

Vad anser ni nu i efterhand om froosh initiativ att skicka konsumenter till fruktfarmer i utvecklingsländer?

Hanna: Jag tycker att initiativet ligger helt rätt i tiden och tror verkligen på denna typ av engagemang från företag i framtiden. Jag tycker att froosh ligger i framkant när det gäller integration mellan konsument och företag. Det är väldigt inspirerande!

Cecilia: Företag har ett stort ansvar när det gäller den långsiktiga utvecklingen i världen. En stor del ligger i att utbilda konsumenter i hur man ska tänka och hur man kan bidra. Det är få som inte vill bidra men man vet ofta inte hur eller vilka möjligheter som finns. Jag tror att man måste se och uppleva själv för att verkligen förstå.

vill du också uppleva the power of fruit? läs mer på vår hemsida. www.froosh.se