Öppet hus och antagning till Fryshusets skolor

Öppet hus och antagning till Fryshusets skolor

Ett nytt år är här och det är dags att börja fundera på vilken skola man ska välja till hösten!

Fryshuset driver både grundskola, gymnasium, folkhögskola och professionell dansutbildning och vi finns i Hammarby Sjöstad och Husby. Våra skolor drivs utifrån en tro på att unga genom sina passioner kan förändra världen. Därför erbjuder vi eleverna möjligheten att på skoltid utveckla det som engagerar mest – sina passioner! Att ha passion för något skapar mening och glädje i livet. Det ger kraft och energi att klara av svårare utmaningar.

På Fryshuset Grundskola Västra kan eleven välja mellan musik, gaming, basket eller bollsport. Under terminen utövar eleven sin passion inom elevens val, tre timmar varje vecka. Pedagogerna som undervisar och handleder eleverna är ledande inom sitt område. Välkommen på öppet hus den 10 februari!

Grundskolan i Hammarby Sjöstad har 14 februari som sista ansökningsdag. Här kan eleven välja mellan Skate, Basket, Dans, Musik-ensemble/sång, Bild & Form och Hälsa & Träning som komplement till den ordinarie undervisningen. En intresseanmälan görs här.

På Fryshusets gymnasium finns en mängd olika utbildningar. Ekonomi, samhälle, natur, estet,handel- och administration, gymnasiesärskola och flera olika introduktionsprogram. Programstudierna kombineras med basket, musik, dans, teater, bild, skrivande eller entreprenörskap. Läs mer om Fryshusets gymnasium här.

Danscenter Fryshusets Yrkesdansarutbildning är en 2-årig heltidslinje, med fullt studiestöd. Dessa två år är fullsmockade av streetdance, jazz, modern & nutida dans, balett, pilates, sång, fysträning. Efter dansutbildningen är du väl förberedd på livet som yrkesverksam dansare. Läs mer om ansökningsprocessen här.

Fryshusets skolor drivs utifrån vår värdegrund:

Vi ger uppmuntran, förtroende och ansvar. Det bygger kunskap och självkänsla som lyfter fram individens inneboende kraft.

Vi lyssnar på vad som händer i samhället och agerar direkt. Vi är inte rädda för det som är nytt och okänt. Vi ser möjligheter och mobiliserar krafter där andra ser problem. Vi provar oss fram, korrigerar och förbättrar ständigt våra metoder.

Vi utgår från individens behov. Här står dörren alltid på glänt för den som vill engagera och utveckla sig, oavsett bakgrund.

Vi tror på respektfulla möten där lusten att delta och gemensamma intressen överbryggar alla motsättningar, olikheter och ökar förståelsen.