16-åriga Olivia och Alexandra sommarjobbar på Fryshuset i Hammarby Sjöstad

250 sommarjobbare till Fryshuset i sommar

Nu drar sommarens stora jobbsatsning i gång på Fryshuset. 250 unga från Stockholms stad ska arbeta med allt från odling, matlagning och fastighetsskötsel i Fryshusets regi. Under nio veckor ska Fryshuset sätta ungdomar från hela Stockholm i arbete. Temat för i år är ekologisk hållbar odling och en trygg stad, och syftar till att öka kunskapen om hur Stockholm kan bli en tryggare och mer hållbar stad och hur man som individ kan bidra till det.

Varje arbetsperiod varar tre veckor och parallellt med arbetsuppgifterna hålls även teoripass som ska ge användbara kunskaper och kontakter med näringslivet. Teoridelen arrangeras i samarbete med bland annat LO, Försvarsmakten, Bank of America och Fryshusets entreprenörsskapsverksamhet Powerhouse.

– Vi försöker se på ungas behov utifrån ett helhetsperspektiv där både skola, fritid och jobb spelar en viktig roll för att unga ska kunna utvecklas och växa. Därför känns det så bra att vi under sommaren kan ge unga chansen att ta ett första kliv ut på arbetsmarknaden genom våra feriejobb samtidigt som de får en referens och en första rad att skriva på sitt CV, säger Andreas Jakobsen-Rydstedt, verksamhetschef för Arbete & Entreprenörskap på Fryshuset i Stockholm.

Alexandra och Olivia är båda 16 år och från Södermalm. De slutade just nian och har nu fått sitt första sommarjobb.

– Det känns jättebra, den här veckan ska vi odla, och förra veckan städade vi ute, plockade ogräs, sopade hela skolgården och sedan var vi i skolköket två dagar då vi gjorde röror och bakade bröd. Det roligaste hittills var köket för där hade vi bra musik. Det var väldigt roligt faktiskt!, säger Alexandra.

På frågan vad de vill jobba med i framtiden svarar Olivia:

– Jag tror nånting med människor. Jag vill hjälpa människor, eller bidra med något. Så kanske psykolog eller socionom. Jag har sökt till Sam-beteende (Samhällsprogrammet med beteendeinriktning), för jag tycker det är intressant med människor och beteenden och sånt där, men jag vet inte helt säkert.

Alexandra svarar:

– Alltså, jag har typ ingen aning, jag ska gå ekonomi, och kanske blir typ advokat eller nånting. Egentligen vill jag bli modell men man kanske behöver en back up plan ha ha.

Utöver sommarjobb anordnar Fryshuset i Hammarby sjöstad gratis sommarlovsaktiviteter, kurser och utflykter klockan 12-20 varje vardag, från början av juni till slutet av augusti. Fryshuset arrangerar även skate-, basket- och musikkollo och en turné med aktivitetsfestivalen Street Pep och deltar på Ung Kulturfestival som är en del av Stockholms Kulturfestival 2022.

Se dagsaktuell information om vad som händer på Fryshuset i Hammarby sjöstad i Stockholm på Instagram: @fryshusetlovelydays eller @fryshusetsthlm

Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige, där unga har möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen!

www.fryshuset.se