Abbas Rezaei domen – en ny syn på hedersvåld i Sverige? Extrainsatt seminarium i Almedalen

Med anledning av Göta Hovrätts nya dom i det brutala hedersmordet på 20-årige Abbas Rezaei inbjuder Fryshusets Elektra till extrainsatt seminarium i Almedalen.

Mordet på Abbas Rezaei ägde rum då han var på besök i sin flickväns föräldrahen. Abbas brändes med kokande olja, blev slagen, knivhuggen och slutligen skalperad. Fästmöns 17-årige bror tog på sig skulden för mordet och föräldrarna gick fria. Efter broderns resningsansökan och ny rättegång dömde Göta hovrätt nu istället fästmöns föräldrar för mordet. Hovrätten fastslog dessutom att det rörde sig om ett hedersrelaterat brott

Elektras seminarium är uppdelat i tre block:

• Varför domen är viktig! Vi på Elektra anser att den är en banbrytande markering från rättsväsendet sida att man äntligen tar våld och förtryck i hederns namn på allvar, vilket öppnar vägar för det fortsatte arbetet mot förtrycket.
  • Vad kan samhället dra för nytta av att domen är av kollektiv karaktär d.v.s. att. fler än en person döms för ett brott som genomförts i grupp?
  • Vad domen har för betydelse för bakomliggande orsaker till våld och förtryck i hederns namn.
  • Vad kan samhället göra för att stötta och hjälpa utsatta individer? Intervju med Nadine Fakhro Sharaf hjältinna vid Elektra och tidigare själv utsatt för hedersförtryck.

Medverkande: Alán Ali, nationellt ansvarig för Elektra, Nadine Fakhro, Sharaf hjältinna, Polis, Socialtjänst, politiker, journalister

Välkommen!

Tid: torsdag 7 juli 12:00 - 13:00

Plats: Internationella torget (bredvid Silon i Visby Hamn)´

För frågor kontakta: Alán Ali vid Elektra, tlf 0739 50 24 85, alan.ali@fryshuset.se

• Vi skapar gränslösa möjligheter för unga att genom sina passioner förändra världen.
  • Vi ger unga verktyg att själva ta makten över sin framtid.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi ger unga verktyg att ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation
  • Vi lyssnar in vad som händer och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.