RF röstade ja till riksidrottsstyrelsens förslag att välja in Sveriges Skateboardförbund

Sveriges Skateboardförbunds initiativtagare är Magnus Gyllenberg och Casper Plass från Fryshuset tillsammans med Bosse Nyman på Borlänge KFUM samt John Magnusson på Föreningen Bryggeriet i Malmö. De tre föreningarna har samarbetat i olika former genom åren och såg behovet av ett nationellt organ för alla skateföreningar runt om i landet.

Under 2011 arbetade man föreberedande och i januari 2012 grundades Sveriges Skateboardförbund. Med i interrimsstyrelsen var även Ida Östensson från föreningen No Limit som jobbar för ökad jämställdhet inom skateboardvärlden. Ett fokusområde som Sveriges Skateboardförbund verkligen vill jobba med.

Under 2012 växte Sveriges Skateboardförbund till 32 medlemsföreningar med c:a 12 000 medlemmar från Malmö i söder till Umeå och Vännäs i norr. Fler föreningar är på väg in och det finns idag över 60 aktiva skateboardföreningar i Sverige. En ansökan om medlemskap i RF lämnades in till Riksidrottsmötet 2013 och på lördagen 25/5 under RF-stämman togs beslutet att uppta Sveriges Skateboardförbund som medlem i Riksidrottsförbundet.

”Jag är glad över att våra medlemsföreningar nu kommer att få mycket bättre förutsättningar för att utveckla och förbättra sina verksamheter. RF har visat stor förståelse för vår sports unika egenskaper. Skateboarding är ett modernt sätt att idrotta på. Här på Fryhuset har vi sett vilken enorm potential sporten har. Både för att främja ungdomars motion och hälsa men även socialt.” säger Magnus Gyllenberg från Fryshuset.

Sveriges Skateboardförbund har tidigare sökt medlemskap, 2005 och 2007, båda gångerna fick man avslag eftersom stämman inte tyckte att förbundet var tillräckligt stabilt som organisation.
Svenska Skateboardförbundet har idag cirka 12 000 medlemar utspridda över hela landet, och uppskattar att det finns runt 100 000 skateboardåkare i Sverige.
Förbundet vill vara internationell föregångare genom att utveckla idrotten och etablera den i såväl Sverige som Europa.

• Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
  • Vi ger unga verktyg att ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi lyssnar in vad som händer i samhället och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.