Anders Carlberg blev årets Rotary Coach

Anders Carlberg blev årets Rotary Coach

På bilden syns presidenten i Stockholms Rotaryklubb Leif Sjöström,  Anders Carlberg och prisutdelaren, förre guvernören Axel Murray.

Fryshusets grundare, Anders Carlberg samt initiativtagaren till ett barnhem och en skola i Ghana, Emelie Kanter belönas av Rotary för sina insatser för andra människor och i samhället. Priset delades ut av fjärde året i rad har Stockholm Rotary utdelat stipendier till personer som med stort engagemang och egna insatser bidragit till att stödja andra människors utveckling.

Till Årets Rotary Coach 2009 utsågs Anders Carlberg, som grundade Fryshuset 1984. En verksamhet som idag är ett kraftcentrum av olika projekt och aktiviteter för unga människor att växa och utvecklas i med bland annat nattvandringar, Lugna Gatan, gymnasieskola, skatehallar, konsertarena och musikstudios.

Anders Carlberg, 66 år, nominerades av Stockholm Fryshusets Rotaryklubb. I motiveringen framhölls:
" Anders Carlberg har genom sin verksamhet i Fryshuset visat ett stort engagemang i att hjälpa ungdomar att växa och hitta en plats i samhället. Som coach har han till Fryshuset knutit personer som själva har vuxit till ungdomsledare och goda förebilder."
Prissumman som överlämnades till Anders Carlberg vid Stockholm Rotarys lunch den 17 november uppgick till 35000 kronor.

En lika stor summa pengar fick Årets Ungdoms Coach, 22-åriga Emelie Kanter från Göteborg ta emot.Under ett par års tid lyckades Emelie Kanter samla ihop pengar till att bygga och driva ett barnhem för 130 föräldralösa barn i Ghana. Emelie Kanter har också startat en skola i Ghana där undervisning bedrivs för de äldre barnen.

Emelie Kanter hade nominerats av Göteborg Kronhuset Rotaryklubb. I nomineringen stod bland annat:
"Emelie har bidragit till att ge föräldralösa barn ett värdig liv men också utbildning för fortsatt utveckling".

Utöver stipendierna tilldelades Rotary Läkarbank och Rotarys Ungdomsutbyte vardera 70000 kronor.
Prissummorna och bidragen har finansierats genom medel som donerats av Svennerstål & Partners, Axel Murrays och Carl-Wilhelm Stenhammars fond.

För mer information:
Leif. H. Sjöström, president Stockholm Rotary. 070- 791 25 90