Claes Hultling prisas för sin livsgärning, 2023. Foto: Spinalis

Anders Carlbergs Minnespris 2023: Claes Hultling prisas för sin livsgärning

Årets hederspristagare är en person som genom hela sitt yrkesliv har drivits av en vilja att hjälpa andra, ofta människor som befinner sig på botten och har förlorat hoppet om ett meningsfullt liv, till att kunna bilda familj och att se en framtid. Årets hederspris för livsgärning går till professorn, läkaren och samhällsdebattören Claes Hultling. Priset delas ut vid en ceremoni på Fryshuset i Stockholm fredagen den 10 november.

”Där andra ser ett halvtomt glas, ser Claes Hultling ett halvfullt glas. När Claes bröt nacken, för nästan fyrtio år sedan vägrade han ge upp och bli ett paket. Han sadlade om, vidareutbildade sig till behandlande rehabiliteringsläkare och arbetar sedan dess målmedvetet för medicinska och mänskliga rättigheter för människor i rullstol. Han har varit med och startat Spinaliskliniken och arbetar fortfarande kliniskt. Idén var att det skulle lukta olivolja och vitlök i stället för urin och desinficeringsmedel. Claes har senare startat liknande verksamheter i afrikanska länder och med sig själv som exempel, har han doktorerat på hur förlamade män kan få egna biologiska barn. Claes Hultling har fyllt 70 år och ger aldrig upp,” skriver juryn i sin motivering till priset.

Spinaliskliniken för ryggmärgsskadade – som idag drivs av Aleris – har cirka 1500 patienter. Kliniken bedriver poliklinisk verksamhet och aktiv forskning. Många av patienterna är unga och 80 procent är män.

– Det jag strävar efter är att ingjuta hopp om ett liv efter skadan som är värt att leva. Det innebär ett stort mervärde när jag möter våra patienter att ha egen erfarenhet och veta vad det innebär att vara ryggmärgsskadad. Det handlar om trovärdighet, säger Claes

Stiftelsen Spinalis har startat två kliniker i Afrika – i Botswana, Namibia, med stöd från bland annat SIDA.

– Det internationella arbetet har gjort att livet har fått ett annat perspektiv. Det har varit viktigt för mig.

Claes Hultling säger att Anders Carlberg har varit en stor förebild för honom. Genom åren har Claes tillbringat mycket tid på Fryshuset både som föreläsare och deltagare i olika seminarier

– Jag startade eskaderseglingar för personer som sitter i rullstol, för att det är viktigt att visa nyskadade att de kan göra saker de kanske inte tror att de klarar. Och det där var Anders också mycket inne på, att unga måste känna att de finns i ett sammanhang. Det är otroligt viktigt för alla oaktat ålder eller funktionsnedsättning att de är inkluderade i samhället, säger Claes.

Om Anders Carlbergs minnespris
Fryshusets grundare Anders Carlberg inspirerade människor att praktisera medmänskligt mod, att tro på sig själva och våga växa även då ingen annan trodde att det fanns en chans att lyckas. Anders Carlberg avled i januari 2013. För att hylla hans minne skapades ett minnespris, som delades ut första gången 2016. Priset delas ut som hederspriserna ”Årets påverkare” och ”Årets revanschist”, och som stipendium till ”Årets unga förebild”, samt ett hederspris för ”Livsgärning”.

Pristagare 2023

• Årets påverkare är journalisten och författaren Amat Levin
  • Årets revanschist är artisten Loreen Talhaoui
  • Årets unga förebild är Sara-Elvira Kuhmunen, 23 år.
  • Årets hederspris för livsgärning går till professorn, läkaren och samhällsdebattören Claes Hultling

Jury

Juryn för 2023 års pris består av: Johan Oljeqvist Fryshusets vd och juryordförande; Lawen Redar, riksdagsledamot; Mikael Gordon Solfors, näringslivs- och musikprofil; Tjia Torpe, politisk kulturprofil; Fatima Åsard, social entreprenör; Dani Evanoff, entreprenör och företagare; Ibbi Chune, ung representant för 2023, och tidigare pristagare. Juryns sekreterare är Carin Balfe Arbman.

Presskontakt
För pressbilder, citat och intervjuer, kontakta gärna presskontakt Carin Balfe Arbman, carin.balfe-arbman@fryshuset.se, 070-633 35 08. www.fryshuset.se

Fotograf: Spinalis

Läs mer om priset och tidigare års pristagare här: