Loreen Talhaoui är Årets Revanschist 2023. Foto: Charli Ljung

Anders Carlbergs Minnespris 2023: Loreen tilldelas årets Revanschistpris

Loreen Talhaoui har förutom att hon gjort en framgångsrik solokarriär som artist, även blivit historisk genom att som första kvinna vinna Eurovision Song Contest två gånger. Loreen är känd för att arbeta hårt och målinriktat och leverera på topp under press. I en tuff bransch har hon kämpat hårt och kommit tillbaka ännu starkare. Hon har bevisat att det är möjligt att vara sann mot sig själv och att alltid följa sin egen väg. Priset delas ut vid en ceremoni på Fryshuset i Stockholm fredagen den 10 november.

Årets Revanschist är inspirationskälla för många och en symbol för modet att alltid följa sin egen väg. I en värld som kan vara orättvis och segregerad står pristagaren starkt för alla människors lika värde, och fungerar som en lysande ambassadör, både för Sverige och för människor världen över. Oavsett om pristagaren har mött motgångar eller framgångar, så har hon alltid haft en tydlig riktning och en oöverträffad drivkraft att gå vidare. Hon har slagit rekord och vunnit ... gång på gång. Pristagaren har bevisat att det är möjligt att vara sann mot sig själv, kämpa för sin övertygelse, och dessutom komma tillbaka starkare.” skriver juryn i sin motivering till priset.

– Jag blev rörd och glad när jag fick höra att jag hade blivit utsedd till pristagare av Anders Carlbergs minnespris. Jag kände mig tacksam över att få en sådan utmärkelse. Det är inte varje dag man får ett sådant pris, så tacksamheten är stor, säger Loreen.

Loreen har haft en varierad musikkarriär med stora framgångar varvat med stillsammare perioder. Hon har tävlat i musik i hård konkurrens och vunnit. Hennes Eurovisionseger tidigare i år är historisk, och hon levererade under stenhård press. Loreen och hennes låt ”Tattoo” var favorittippad i hela världen redan från start. Trots den enastående comebacken på världsscenen gillar inte Loreen att prata om revansch.

– Jag vet inte om ”revansch” är rätt ord att använda. Det handlar egentligen inte om revansch. För när man säger revansch, då är det som om man på något sätt ska bevisa något för världen. Det är inte där fokuset ligger för mig. Mitt fokus har alltid varit på att vara sanningsenlig och sann mot mig själv, säger hon.

Loreen befinner sig under hösten på turné, och det är något hon har drömt om länge, så framtidsplanerna den närmaste tiden är utstakade.

– Nu när jag har dragit i gång det här maskineriet är det som ligger framför mig faktiskt allt det som jag så länge har kämpat för och längtat efter. Det är att få möta folk, att få dela min musik med människor, människor och människor – och att få skapa det jag älskar, avslutar hon.

Om Anders Carlbergs minnespris
Fryshusets grundare Anders Carlberg inspirerade människor att praktisera medmänskligt mod, att tro på sig själva och våga växa även då ingen annan trodde att det fanns en chans att lyckas. Anders Carlberg avled i januari 2013. För att hylla hans minne skapades ett minnespris, som delades ut första gången 2016. Priset delas ut som hederspriserna ”Årets påverkare” och ”Årets revanschist”, och som stipendium till ”Årets unga förebild”, samt ett hederspris för ”Livsgärning”.

Pristagare 2023

• Årets påverkare är journalisten och författaren Amat Levin
  • Årets revanschist är artisten Loreen Talhaoui
  • Årets unga förebild är Sara-Elvira Kuhmunen, 23 år.
  • Årets hederspris för livsgärning går till professor, läkaren och samhällsdebattören Claes Hultling

Jury
Juryn för 2023 års pris består av: Johan Oljeqvist Fryshusets vd och juryordförande; Lawen Redar, riksdagsledamot; Mikael Gordon Solfors, näringslivs- och musikprofil; Tjia Torpe, politisk kulturprofil; Fatima Åsard, social entreprenör; Dani Evanoff, entreprenör och företagare; Ibbi Chune, ung representant för 2023, och tidigare pristagare. Jurysekreterare är Carin Balfe Arbman.

Presskontakt
För pressbilder, citat och intervjuer, kontakta gärna presskontakt Carin Balfe Arbman, carin.balfe-arbman@fryshuset.se, 070-633 35 08. www.fryshuset.se

Fotograf: Charli Ljung

Läs mer om priset och tidigare års pristagare här: