Sara-Elvira Kuhmunen är årets unga förebild 2023. Foto: Skiftet

Anders Carlbergs Minnespris 2023: Sara-Elvira Kuhmunen är årets unga förebild

Årets Unga Förebild, Sara-Elvira Kuhmunen, är en kraft att räkna med inom det samiska samhället. Sara-Elvira är en ung ledare som är djupt rotad i sin hemby Jokkmokk och starkt förankrad i den samiska kulturen. Som ordförande för det samiska ungdomsförbundet Sáminuorra, representerar hon en ny generation redo att göra sin röst hörd.

”Sara-Elvira Kuhmunen visar ett starkt ledarskap och är en viktig förebild för unga, inte minst unga i minoritetsgrupper eller som på andra sätt kämpar för att få sina rättigheter tillgodosedda. Med mod, beslutsamhet och kunskap utmanar hon såväl industrijättar som den svenska staten, och fortsätter att kraftfullt kämpa för unga samers rättigheter och framtid,” skriver juryn i sin motivering till priset.

– Jag är 23 år, född och bosatt i Jokkmokk. Sedan 2021 är jag ordförande i det samiska ungdomsförbundet Sáminuorra. Jag blev invald i Sáminuorras styrelse 2018 och utsedd till ordförande 2021, berättar Sara-Elvira Kuhmunen.

Organisationen Sáminuorra grundades för 60 år sedan för att stödja samiska barn och ungdomars intressen och rättigheter. Organisationen har idag omkring 450 medlemmar. Centrala frågor för organisationen är klimatfrågan, den gröna omställningen, kultur och språkfrågor. En annan viktig fråga är unga samers hälsa och välbefinnande.

Sara-Elvira kommer från en renskötarfamilj, och den samiska identiteten är viktig för henne.

– Det är mitt hem, min identitet och min vardag. Vi har blivit förtryckta av svenska staten och vårt folk har kämpat så hårt. Vi finns kvar trots att man förbjöd språket, jojken och vår religion. Vi har överlevt trots allt, och våra starka förfäder har kämpat för oss, säger hon.

Några känner kanske igen Sara-Elvira från andra sammanhang. Hon beskriver hur musiken och framför allt jojken betyder mycket för henne.

– Jag deltog i Sáminuorras konsert Nuoraid Lávdi första gången som 13 åring, och det var genom detta jag första gången kom i kontakt med Sáminuorra. Så musiken har betytt mycket för mig, säger hon.

Sara-Elvira kom på andra plats i Sami Grand Prix 2022 med jojken Čuvggodit, som betyder vetskapen om att det kommer att ljusna, och det var samma jojk som hon ställde upp med i Idol där hon direktkvalificerade sig för Slutaudition.

– Musiken är ett komplement när man jobbar med svåra frågor. På ett sätt är musiken mitt första språk, säger Sara-Elvira.

Priset delas ut vid en ceremoni på Fryshuset i Stockholm fredagen den 10 november. Stipendiet på 15 000 kronor från Anders Carlbergs minnesfond ska gå till en investering i den personliga utvecklingen.

Om Anders Carlbergs minnespris
Fryshusets grundare Anders Carlberg inspirerade människor att praktisera medmänskligt mod, att tro på sig själva och våga växa även då ingen annan trodde att det fanns en chans att lyckas. Anders Carlberg avled i januari 2013. För att hylla hans minne skapades ett minnespris, som delades ut första gången 2016. Priset delas ut som hederspriserna ”Årets påverkare” och ”Årets revanschist”, och som stipendium till ”Årets unga förebild”, samt ett hederspris för ”Livsgärning”.

Pristagare 2023

• Årets påverkare är journalisten och författaren Amat Levin
  • Årets revanschist är artisten Loreen Talhaoui
  • Årets unga förebild är Sara-Elvira Kuhmunen, 23 år.
  • Årets hederspris för livsgärning går till professor, läkaren och samhällsdebattören Claes Hultling

Jury
Juryn för 2023 års pris består av: Johan Oljeqvist Fryshusets vd och juryordförande; Lawen Redar, riksdagsledamot; Mikael Gordon Solfors, näringslivs- och musikprofil; Tjia Torpe, politisk kulturprofil; Fatima Åsard, social entreprenör; Dani Evanoff, entreprenör och företagare; Ibbi Chune, ung representant för 2023, och tidigare pristagare. Juryns sekreterare är Carin Balfe Arbman.

Presskontakt
För pressbilder, citat och intervjuer, kontakta gärna presskontakt Carin Balfe Arbman, carin.balfe-arbman@fryshuset.se, 070-633 35 08. www.fryshuset.se

Foto: Skiftet

Läs mer om priset och tidigare års pristagare här: