Boklansering och interreligiös konferens om religion, rasism och främlingsfientlighet på Fryshuset 10-11 okt!

Det interreligiösa Fryshusprojektet Tillsammans för Sverige lanserar en bok och inbjuder samtidigt till konferens den 10-11 oktober med gäster som; ärkebiskop Antje Jackelén, professor Manuela Kalsky från Holland, Jonathan Leman Expo, Lamia El Amri ordförande för European Forum of Muslim Women, ståupp komikern Aron Flam och musikern Behrang Miri.

Under tre år har Tillsammans för Sverige tagit fram olika metoder kring hur man kan arbeta interreligiöst och samlat sina erfarenheter i boken: Tro, hopp och fördom – religion som resurs i mötet med den andra. Det är en inspirations- och metodbok för den som är intresserad av interreligiöst/-kulturellt arbete, skriven av prästen Maria Kjellsdotter Rydinger och imamen Othman Al Tawelbeh som var initiativtagare till Tillsammans för Sverige.

I samband med att boken lanseras anordnas en konferens med föredrag, föreläsningar och work shops som på olika sätt handlar om hur vi kan arbeta med interreligiösa och kulturella frågor. Det blir även stå up-komik och musik.

Fredagens konferensdag riktar sig till dig som främst vill lyssna och ta del av olika föredrag och erfarenheter av interreligiöst arbete. Lördagen riktar sig till dig som vill ta del av interaktiva metoder. Konferensen hålls på Fryshuset och startar 9.30 den 10 oktober.

Mer info och anmälan

Kontaktperson: Maria Kjellsdotter Rydinger Präst och projektledare för Tillsammans för Sverige
Email: maria.k.rydinger@fryshuset.se

Om Tillsammans för Sverige:

Tillsammans för Sverige är ett treårigt projekt på Fryshuset med inriktning på interreligiös vägledning och utbildning bland unga med syfte att motverka främlingsfientlighet, rasism och extremism. Projektet utgår från de mänskliga rättigheterna och vill visa hur religion kan vara en väg till integration och en växtkraft för unga i arbetet för fred och förståelse.