Danderyds främsta energispridare koras på Fryshusandan

Danderyds främsta energispridare koras på Fryshusandan

I samband med Fryshusandans besök i Danderyd delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för barn och unga i Danderyd.

Från och med den 22 september kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

Här är de nominerade;

Anders ”Arne” Arnstigen

Anders finns där ungdomarna befinner sig både dagtid som kvällstid, alltid med fokus på att göra det bästa för Danderyds unga. Anders arbetar för fritidsförvaltningen i Danderyd men samverkar även överskridande med andra verksamheter.  Hans engagemang är troget och hjärtligt och han har dedikerat stor del av sitt liv till att hjälpa och finnas tillhands för unga. Anders är en sann energispridare.

Kontaktperson: Anders Arnstigen
Telefon: 073 807 03 46
Mail: anders.arnstigen@danderyd.se

Djursholm Indians F 97

Denna unika basketbollklubb har tagit utvecklingen ett steg längre. Här aktiveras unga tillsammans i olika åldrar och kön. Flickor 97 har blivit förebilder och energispridare på många sätt, dels för att man representerar olika skolor i området och kan binda ihop hela området samt att de tillsammans besitter en drivkraft som lyser igenom och får andra unga att ta efter. Ledarna för detta lag, F 97 har ett fantastiskt ledarskap som får de unga att utvecklas till goda förebilder.

Kontaktperson: Marie Malmqvist
Telefon: 076 224 79 69
Mail: marie@djursholmindians.com

Stina Lindberg - Kurator, Fribergaskolan

Stina Lindberg arbetar som kurator på Fribergaskolan. Hennes engagemang och känsla för unga och vad unga behöver är stort. Att engagera unga att själva ta ansvar för sin skola och låta de vara delaktiga i processen både utvecklar och gör att unga lär sig ta ansvar. Genom antimobbningsprojektet tillsammans med Friends på Fribergaskolan utför Stina Lindberg ett fantastiskt arbete.

Kontaktperson: Stina Lindberg
Telefon: 070 649 39 28
Mail: stli@friberga.se

Danderyd SK Friidrott

Danderyds OS är ett arrangemang som klubben anordnar varje år där skolelever i årskurs 2 – 6 får delta. Utan friidrottskunskaper öppnar man upp för alla att vara med. Ett fantastiskt arrangemang som visar att det är viktigt att bjuda in, så unga får prova på utan att fokusera på om man är bäst vilket gör att alla unga känner sig sedda. Ett viktigt och fantastisk engagemang som Danderyd SK Friidrott tar för Danderyds unga.

Kontaktperson: Per – Jonas Trollsås
Telefon: 070 970 95 05
Mail: per-jonas.trollsas@eftab.se

Fryshusandan i Danderyd
Tid: 12-13 oktober
Plats: Danderyds gymnasium

För mer information kontakta;
Carolina Vallin, Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05,carolina.vallin@fryshuset.se
Monica Bruhn
, Vattenfall, 0702-94 83 89,monica.bruhn@vattenfall.com

Eller se; www.vattenfall.se och www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandans bakgrund;
Fryshuset är just nu ute på en treårig turné i 150 svenska kommuner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från 25 års arbete med ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter.

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall och Danderyds kommun.

Ta gärna del av Fryshusandans resa på Facebook!