Jasenko Selimovic, Behrang Miri och unga ger sin syn på ungdomsreligionen som problem och möjlighet.

När projektet ”Tillsammans för Sverige” startade på Fryshuset väckte det stor uppmärksamhet att en präst och imam tillsammans skulle arbeta med religionsfrågor med unga. Nu tar projektet nästa steg och anordnar konferensen ”Religion - problem eller möjlighet” med över 200 anmälda.

Syftet med konferensen är att diskutera religionens roll i samhället. De vill visa att religion och livsfrågor både är en positiv drivkraft i många ungas liv, samtidigt som det kan leda till inskränkningar och skapa problem mellan olika grupperingar.

-          Vi hoppas att unga ska bli intresserade av att veta mer om varandras religioner, att de ska känna att man kan vara troende på olika sätt. Men också att vuxna, politiker, lärare och företrädare för olika religioner ska lyssna till unga och se att olika religioner kan vara en tillgång i en modern demokrati, säger projektledarna Maria K Rydinger och Otman Al Tawalbeh.

Medverkar gör bl. a: Jasenko Selimovic-stadssekreterare, Önver Cetrez - lektor i religionspsykologi, Behrang Miri - hiphopartist, opinionsbildare och konstnärlig ledare på Kulturhuset, Hans-Ingvar Roth - professor i pedagogik och författare och representanter från organisationerna Tillsammans för Sverige, Sveriges Unga muslimer, Koncept Unik och CIEUX St. Philips Centre.

Konferensen vänder sig till ungdomsledare och unga i åldern 16 år och uppåt och till företrädare för det civila samhällets organisationer, samt politiker och ledare i religiösa samfund.

När: fre. 24/8 kl. 14.00 – lör. 25/8 kl. 13.00

Var: Eric Ericssonhallen (f.d. Skeppsholmskyrkan)

För mer information kontakta:

Otman Al Tawalbeh, Imam och projektledare för ”Tillsammans för Sverige”

otmanaltawalbeh@fryshuset.se

eller Maria K Rydinger, präst och projektledare  för”Tillsammans för Sverige

Maria.k.rydinger@fryshuset.se

TILLSAMMANS FÖR SVERIGE är ett nytt treårigt projekt med inriktning på interreligiös vägledning och utbildning bland unga i syfte att motverka främlingsfientlighet, rasism, antisemitism och extremism. För mer info: http://www.fryshuset.se/tillsammansforsverige/

• Vi skapar gränslösa möjligheter för unga att genom sina passioner förändra världen.
  • Vi ger unga verktyg att ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi lyssnar in vad som händer i samhället och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.