Europadagen med Fryshuset 9 maj på Sergels torg

Europadagen med Fryshuset 9 maj på Sergels torg

Dj Kristoffer "Stuffe" Malmsten/ DJ RAH BALDER från Fattaru.

Varje år den 9 maj uppmärksammas Europadagen runtom i hela Europa med anledning av en av demokratins största segrar - slutet på andra världskriget. I år deltar Fryshuset tillsammans med kampanjen »Rösta 7 juni«.

Vi på Fryshuset tycker att det är viktigt att människor använder sin demokratiska rösträtt. Även om Bryssel kan kännas avlägset så märks besluten som tas där tydligt i vår vardag. Några av frågorna som avgörs där är den nya fildelningslagen IPRED, miljöfrågor och hur våra lokalbussar ska se ut. I förra valet röstade bara var fjärde person under 25 år.
Margot Wallström, vice ordförande i EU kommissionen och några av kandidaterna till Europaparlamentet frågas under dagen ut av ungdomar från Fryshuset och kampanjen "Rösta 7 juni".

- Jag kommer bland annat att fråga hur politikerna ska lösa den stora ungdomsarbetslösheten, säger Leo Razzak från Elektra, Sharaf hjältar.

Europadagen lördagen 9 maj Kl 12.00-16.00 på  Sergels torg Program:
Street Basket med 08 KFUM Söder Basket, kom och prova på att skjuta och dribbla, eller spela i vår turnering.
Musik, Dj Kristoffer "Stuffe" Malmsten/ DJ RAH BALDER
från Fattaru, Sexfemman, Ison & Fille, Rmk & Kompaniet och Tenplayt uppträder.
Stand Up-komikerna Behrad Rouzbeh och Farzad
Nouri underhåller.