Framtidens mötesplatser för unga skapas i Småland

Framtidens mötesplatser för unga skapas i Småland

Tredje upplagan av Fryshusandans fritidsgårdskonferens UG 3.0 kommer till Vimmerby,

Årets tema är ”Unga gör, vuxna möjliggör”

Fryshusandan driver från och med i år ett socialt innovationsarbete där fler unga får möjlighet till bättre förutsättningar att påverka sin egen livssituation genom ungdomsdriven verksamhet.

Det håller på att ske ett skifte i syn- och arbetssätt, där alltfler ungdomsverksamheter går från att vara enbart ungdomsinriktade till att bli mer ungdomsdrivna. Nätverket Fryshusandans arbete visar att ungdomsdrivna aktiviteter, mötesplatser och sammanhang är de som är mest hållbara och intressanta för unga. Vi ser även att unga som får vara med att skapa och genomföra verksamheter får konkreta, praktiska och ofta meriterande erfarenheter som de kan använda senare i livet. Att bli involverad i ungdomsdriven verksamhet, med vuxnas stöd, kan därför bli en positiv inkörsport.

”Tillsammans skapar vi framtidens ungdomsverksamhet”

Det finns redan många framgångsrika ungdomsverksamheter som arbetar på det här sättet. Fryshusandan vill genom konferensen hjälpa till att sprida dessa metoder över hela landet.

Konferens UG 3.0 i Vimmerby ska ge inspiration, konkreta metoder, visa möjligheter och goda exempel till att ta tillvara ungas idéer, kraft och engagemang.

Syftet med fritidgårdskonferensen är att vuxna som jobbar för unga ska lära av varandra, dela erfarenheter och inspireras till nya idéer, för att utveckla och förbättra ungdomsverksamheter i Sverige. Genom mötet vill vi också skapa starkare nätverk som jobbar för ungas intressen i hela landet.

Tid:
20-22 maj 2014
Plats: Fabriken - Allaktivitetshuset i Vimmerby, Bondebygatan 17

Kontakt

Fabriken, Yvonne Carlsson, e-post: yvonne.carlsson@vimmerby.se, telefon: 0492-76 90 54 Fryshuset, Anna McAllister, e-post: anna.mcallister@fryshuset.se, telefon: 08-691 72 09

Fryshusandan - Nätverket för aktörer som bedriver och utvecklar ungdomsverksamheter i Sverige.

Genom att:
•Tro på varje människas inneboende kraft
•Skapa möten
•Vara där unga är
•Ge förtroende, ansvar och uppmuntra
•Utgå från passionerade intressen
•Dela goda exempel och kunskap

Maj 2014 är vi drygt 300 medlemmar. Läs mer på www.fryshusandan.se