Fryshusandan med Anders Carlberg kommer till Umeå för att inspirera och sprida förebyggande metoder för arbete med och för ungdomar

Fryshuset är just nu ute på en treårig turné i 150 svenska kommuner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från 25 års arbete med ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter.

Under två dagar bjuds det på Open Space - en övning där vuxna och ungdomar, var för sig, får ge sin bild av situationen på orten, inspirationsföreläsning, prova på aktivitet, seminarier och workshops.  En av Umeås lokala insatser för unga kommer 16 november att belönas med Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor.

Tid: 16-17 november
Plats: Folkets Hus, Vasaplan, Umeå

Utdrag ur programmet;

Dag 1

Open Space

Open Space -seminariet där alla får komma till tals och vi sätter hela länets ungdomsfrågor i fokus.

Prisutdelning och Anders Carlberg
Anders Carlberg föreläser. Vattenfalls Energispridarpris, de nominerade och vinnaren presenteras och intervjuas.

Dag 2

Hur man med lokal förankring får problemskaparna att bli problemlösare

Lugna Gatan jobbar med att skapa de förutsättningar som unga människor behöver för att utveckla en positiv identitet och en roll inom ramen för samhället. Representanter från Lugna Gatan föreläser.

Vad lockar oss till gängkulturer?
Camila Salazar, som har forskat och studerat gäng i New York, föreläser om varför man går med i gäng och gängens globalisering.

Topboy
En teaterföreställning om en huligans berättelse.

Tjejers resa och vägen till ett starkare jag
En workshop där du deltar aktivt, testar metoder och får höra om United Sisters arbete med att stärka tjejers självkänsla.

För mer information kontakta;

Moa Stridde,
Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05, moa.stridde@fryshuset.se
Maria Wetterdal
, Vattenfall, 08-739 61 38 maria.wetterdal@vattenfall.com
Lennart Andersson, Processledare UmeBRÅ, 0703-00 72 02, lennart.andersson@umea.se

Fryshusandan bakgrund;

Problemen med och konsekvenserna av att många ungdomar upplever utanförskap och frustration har på senare år blivit alltmer uppenbara. Det är samhällsproblem som Fryshuset inte kan lösa på egen hand.  Men efter 25 års arbete med och för ungdomar vet vi till exempel att en svår bakgrund även kan ge stora möjligheter om man får rätt stöd och vägledning. Att inte använda hittills vunna erfarenheter och kunskaper i större skala och i samverkan med fler aktörer är att försitta viktiga möjligheter.

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall och Umeå kommun.
För fullständigt program och mer information om Fryshusandan och fullständigt program gå in på; www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshuset, Vattenfall och Umeå kommun hälsar er varmt välkomna till Fryshusandan!