Fryshusandan och Anders Carlberg kommer till Örebro

Fryshusandan och Anders Carlberg kommer till Örebro

Fryshusandan kommer till Örebro för att inspirera och sprida förebyggande metoder för arbete med ungdomar
Fryshuset är just nu ute på en treårig turné i 150 svenska kommuner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från 25 års arbete med ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter. En av Örebros lokala insatser för ungdomar kommer torsdagen 19 mars att belönas med Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor.

Tid: 19-20 mars 2009 Plats: Örebro universitetet, Fakultetsgatan 1, Örebro

Under de två dagarna Fryshusandan är i Örebro deltar bland annat följande föreläsare;

Nationalekonom Ingvar Nilsson föreläser utifrån det socioekonomiska bokslutet om värdet av att ge människor en andra chans. Han kommer även prata kring ett preliminärt lokalt socioekonomiskt bokslut för Örebro kommun. Kontakt: 08/551 520 69 eller 070/531 94 34 i.nilsson@seeab.se

Ulrik Jansson, verksamhetsansvarig för Fotbollsalliansen Stockholm, pratar kring huliganism i samband med teaterföreställningen Topboy, en huliganberättelse. Kontakt: 0739-50 22 92 Ulric.Jansson@fryshuset.se

Pernilla Johansson
, världsmästare i thaiboxning, föreläser under rubriken "Med thaiboxning som verktyg får unga tjejer lära sig självkänsla, självförtroende och självförsvar". Kontakt: 0739 50 23 47 Pernilla.Johansson@fryshuset.se

Erik Lannerbäck
, som själv har lång erfarenhet av att befinna sig i olika kriminella grupperingar, berättar han gick från brottsoffer till gängledare. Fokus på föreläsningen ligger på vilka krafter det är som drar in unga människor i gängstrukturer. Kontakt: 0739 50 23 89 Erik.Lannerback@fryshuset.se

För mer information kontakta;
Beatrice Jabbour, Fryshuset, 0739 50 22 23 beatrice.jabbour@fryshuset.se, Maria Wetterdal, Vattenfall, 08-739 61 38 maria.wetterdal@vattenfall.com , Peter Ranki, Örebro Kommun, 0703-73 10 73 peter.ranki@orebro.se

Fryshusandan bakgrund;
Problemen med och konsekvenserna av att många ungdomar upplever utanförskap och frustration har på senare år blivit alltmer uppenbara. Samhällsproblem som Fryshuset inte kan lösa på egen hand.

Men efter 25 års arbete med och för ungdomar vet vi till exempel att en svår bakgrund även kan ge stora möjligheter om man får rätt stöd och vägledning. Att inte använda hittills vunna erfarenheter och kunskaper i större skala och i samverkan med fler aktörer är att försitta viktiga möjligheter.

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall och Örebro Kommun. För fullständigt program och mer information om Fryshusandan www.fryshuset.se/fryshusandan

Anders Carlberg, Fryshuset, Vattenfall och Örebro Kommun hälsar er varmt välkomna till Fryshusandan!