Fryshuset är i Almedalen för Sveriges unga

Fryshuset är i Almedalen för Sveriges unga

Vi vill att samhället:

• Ger unga ökade möjligheter att påverka sin sociala situation och sin framtid.
  • Skapar en skola som stimulerar ungas kreativitet och kunskapstörst och ger dem verktyg att möta framtiden.
  • Investerar i förebyggande insatser för barn och unga - både för att spara pengar och oerhörda mänskliga lidanden.
  • Ökar samverkan med den tredje sektorn för att skapa sociala insatser som ger långsiktiga resultat.

Under Almedalsveckan medverkar unga och vuxna från Fryshuset i 26 utmanande, upprörande men också positiva och lösningsorienterade seminarier kring Sveriges största framtidsfrågor.

Förutom Fryshusets egna medverkar även Jan Eliasson f.d. utrikesminister, Lill Lindfors artist och Unicef-ambassadör, länspolismästare Carin Götblad, Gustav Fridolin riksdagsledamot (Mp), Carlos Rojas samhällsentreprenör, Carin Jämtin partisekreterare (S), Erik Strand generalsekreterare Riksidrottsförbundet samt Thorbjörn Carlsson, nyhetschef Sveriges Radio.

Bland seminarierna finns bl.a.

Spaning: Skola för framtidens samhälle

Utbildningsdebatten är hetare än någonsin. Vad är viktig kunskap - och varför? Vilka kunskaper behöver dagens sexåringar skaffa sig för att blomstra i framtidens samhälle? Hur bör skolan utformas?

Seminariet arrangeras i samarbete med Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och ABF

Tid 4 juli kl 11.15 – 12.15. Plats Högskolan i Visby, Sal B24

Miljonprogrammen i våra hjärtan

Utslagning och utanförskap kan tyckas vara cementerat in i förortsbetongen - ändå finns det områden som har utvecklats från ghetton till attraktiva bostadsområden. Lösningen ligger i de boendes delaktighet. Framsynta företagssatsningar, boendeinflytande och samarbeten mellan myndigheter, människor och organisationer på gräsrotsnivå har vänt den nedåtgående spiralen i bl.a. Hovsjö, Fisksätra och Gävle

Tid 6 juli kl 17:45-18:45. Plats Högskolan i Visby, sal B24

Våldsbejakande extremism bland unga; hur arbetar vi förebyggande?

Genom teaterpjäsen Hatets röst och detta efterföljande seminarium vill vi öka kunskapen om hur och varför unga människor blir extremister – och hur ett konstruktivt arbete med dessa unga bör gå till?

Seminariet anordnas i samarbete med stiftelsen Natur & Kultur

Tid 7 juli kl 11:15-12:30. Plats Länsteatern i Visby

Fattiga barn i ett rikt land

220 000 svenska barn lever i fattigdom idag. En fattigdom som leder till utanförskap och utslagning

Vi lever i ett samhälle som framgångrikt har hycklat och dolt sin bakgård inför omvärlden. En bakgård där svenska barn lever i misär. Det är dags för en förändring. Det är dags att vi tar vårt ansvar för dina, mina och allas barn.

Projektet Barn till Ensamma Mammor på Fryshuset jobbar med 600 av Sveriges cirka 220 000 fattiga barn. I detta seminarium vill vi förmedla dessa barns erfarenheter av ett fattigt utanförskap i ett rikt land. Mer information om Fryshusets projekt Barn till Ensamma mammor>>

Arrangeras i samarbete med Sensus.

Tid 8 juli kl 11:30-12:30. Plats Högskolan i Visby, sal B24

För mer info om Fryshuset i Almedalen se: www.fryshuset.se/Fryshuset/almedalsveckan.aspx eller följ oss på Fryshusbloggen där vi publicerar intervjuer, recensioner, tips och mycket annat. http://fryshusbloggen.blogspot.com/

Eller kontakta Martin Dworén, företag & samhällskontakter, Fryshuset. Tlf 0768 987 004, e-post: martin.dworen@fryshuset.se

• Vi skapar gränslösa möjligheter för unga att genom sina passioner förändra världen.
  • Vi ger unga verktyg att själva ta makten över sin framtid.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi ger unga verktyg att ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation
  • Vi lyssnar in vad som händer och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.