Fryshuset Basket går upp i svenska basketligan

Fryshuset Basket går upp i svenska basketligan

Efter att ha vunnit superettan säsongen 2019/2020 med mestadels egna talanger plockade från vår enorma ungdomsverksamhet, tar nu Fryshuset Basket äntligen plats i SBL Herr nästa säsong.

”Det är superspännande att vi nu tar klivet tillbaka till ligan! Vi har en ungdomsverksamhet som kryllar av unga talanger som behöver kunna ta nästa steg i sin basketutveckling. Vi ser även att basketen i Stockholm behöver ett lag i SBL för att behålla den otroligt starka basketkulturen som finns i staden”, säger Choukri Khotar, verksamhetschef Fryshuset Basket.

Fryshuset Basket är Sveriges överlägset största basketklubb och en av Idrottssveriges största föreningar med över 4 000 aktiva medlemmar, tio SM-guld på herrsidan och fyra SM-guld på damsidan. Allt började 1984 med att Anders Carlberg fick i uppdrag av KFUM Söder att ordna en lokal som kunde fungera som baskethall för alla barn och unga på Söder. Han kom över ett gammalt fryslager och byggde om det till en idrottshall. Detta var starten på stiftelsen KFUM Fryshuset och det som idag är Fryshuset.

Sedan dess har vi haft förmånen att utbilda en mängd framgångsrika spelare, bland annat Rudy Mbemba.

”Fryshuset är en av Sveriges mest klassiska föreningar som ständigt lyckas att lyssna in och förändra sig för att vara relevanta för sin samtid. Vi är glada över att se dem på högsta nivån”, säger Svenska Basketbollförbundets generalsekreterare Johan Stark.

Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige, där unga har möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen!

www.fryshuset.se

Amelie Sandström

Kommunikationsansvarig Fryshuset Stockholm +46 760 01 06 17

Stiftelsen Fryshuset är en religiöst och politiskt oberoende ideell organisation. Fryshuset driver ett 50-tal olika verksamheter runt om i Sverige, där unga får möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete.

Fryshuset består av: Riksnätverket Fryshusandan, KFUM Fryshuset Basket, KFUM Fryshuset Basket Event, KFUM Fryshuset Fritid, KFUM Fryshuset Kultur, Föreningen Fryshuset. www.fryshuset.se