Foto: Moa Karlberg

Fryshuset genomför kartläggning tillsammans med unga med fokus på minskad segregation i storstäder

Fryshusets Institutet för Demokrati och Dialog har beviljats statsbidrag från Delegationen mot segregation för att kartlägga hur vi kan främja förbättrade uppväxt- och levnadsvillkor i storstadsområden med socioekonomiska utmaningar, och bidra till ökad jämlikhet.

— Fryshuset har en stark förankring i stadsdelar som idag beskrivs som socialt utsatta. Vi vill belysa hur unga och andra aktörer som bor och verkar i dessa områden ser på hur deras uppväxt- och levnadsvillkor kan främjas och förbättras. Genom att utnyttja redan upparbetade samarbeten och partnerskap i lokalsamhället tror vi att vi på bästa sätt snabbt kan komma till kärnan av problematiken och identifiera och beskriva utmaningar och behov, säger Hilda Hagberg, projektledare på Institutet för Dialog och Demokrati.

Kartläggningen ska fokusera på unga och deras behov och involvera en stor variation av aktörer. Unga ska själva få ge sina perspektiv på utmaningar, behov och varför vissa insatser fungerar och andra inte.

— Vi kommer specifikt involvera unga som idag saknar tilltro till kommunen och andra myndigheter eftersom vi tror att de besitter värdefull kunskap som kan vara avgörande för att nå långsiktiga och hållbara lösningar på de utmaningar som finns i kommuner och stadsdelar, säger Hilda.

Om Delmos
Delegationen mot segregation har i uppdrag att främja ökad samverkan mellan myndigheter, landsting, kommuner, organisationer inom det civila samhället, näringsliv, forskare och andra relevanta aktörer. Myndigheten ska även bidra till kunskaps- och erfarenhetsutbyte, följa forskning och annan kunskapsutveckling i frågor som rör segregation. Som en del av detta uppdrag fördelar myndigheten statsbidrag i syfte att minska och motverka segregation.

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!