Fryshuset och adidas vill skapa jämställdhet i musikbranschen

Stockholm, mars, 2020 Extremt skev fördelning råder mellan manliga och kvinnliga musikproducenter idag. Enligt Spotify’s initiativ Equalizer Project säger den senaste statistiken att endast 0,8% av låtarna på Topp 50-listan i Sverige är producerade av kvinnor. Därför går nu Fryshuset och adidas ihop med support av Spotify för att tillsammans ta sig an jämställdhetskrisen i musikbranschen i hopp om en förändring.

Problematiken kring den skeva representationen inom musikbranschen är mångbottnad, men genom ett gränsöverskridande samarbete hoppas Fryshuset kunna skapa förändring och nya förutsättningar för unga tjejer och icke-binära med ett intresse för musikproduktion. adidas har genom historien på olika sätt arbetat för att stötta kreativitet och ungdomskultur, bland annat genom att kroka arm med lokala förändringsinitiativ. Ett partnerskap mellan Fryshuset och adidas blev den perfekta matchen.

Övertygade om att talangen finns har Fryshuset tillsammans med adidas tagit fram ett program som ska stötta unga kvinnliga och icke-binära aspirerande musikproducenter. Programmet bygger på Backa systerskapets metodik, på gemenskap och på modet att våga öppna dörrar för varandra och för nya sätt att skapa på. Programmet, som vi kallar Superstar Sessions (en nick till adidas Superstar-sko som i år firar 50 år, och som kommit att bli en symbol för adidas närvaro inom musiken) kommer ge unga möjlighet att tillsammans med erfarna producenter, artister och förebilder från musikbranschen utforska sitt musikskapande och utvecklas inom musikproduktion.

För mer information om adidas globala kampanj: https://news.adidas.com/originals/change-is-a-team-sport/s/701e60ee-3141-421c-a7f5-a3b3477b3631

About Fryshuset.

Fryshuset is a non-profit organization that works to achieve societal change and positive development with and for young people around the world. We strive to create a society where young people are seen, heard and taken into account within the following areas of work; Youth Culture, Education and Training, Role Models and Future Perspective, Work and Entrepreneurship.

About adidas Originals:

Inspired by the rich sporting heritage of adidas – one of the world’s leading sports brands and a global designer and developer of athletic footwear and apparel – adidas Originals is a lifestyle brand founded in 2001. With the adidas archive at its foundation, adidas Originals continues to evolve the brand’s legacy through its commitment to product innovation and its ability to filter the creativity and courage found on courts and sporting arenas through the lens of contemporary youth culture. Marked by the iconic Trefoil logo that was first used in 1972 and championed by those that continue to shape and define creative culture, adidas Originals continues to lead the way as the pioneering sportswear brand for the street.

Stiftelsen Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige. Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Här har unga möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar också för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. www.fryshuset.se